جنگجویان کُرد در روزهای اخیر، با حمایت حملات هوایی ائتلاف ضد تروریست به رهبری آمریکا، بخش‌های وسیعی از شهر عین العرب (کوبانی) در سوریه را آزاد کردند.

گروه تندروی دولت اسلامی موسوم به داعش، از ۱۶ سپتامبر گذشته حمله گسترده‌ای را به عین العرب (کوبانی) آغاز کرد و طی چند هفته بیش از نیمی از این شهر تصرف کرد. در نوامبر گذشته جنگجویان کرد با کمک شماری از پیشمرگ‌های کردستان عراق، ارتش آزاد سوریه و نیز حمایت هوایی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا، کنترل بخش‌هایی از مناطق تصرف شده کوبانی را از داعش باز پس گرفتند.

کشورهای عضو ائتلاف بین الملل اقدام به بمباران هوایی مواضع داعش در عراق سوریه می‌کنند که شهر کوبانی و مناطق اطراف آن، از جمله این مناطق است.

رامی عبدالرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز شنبه ۲۷ نوامبر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت، اکنون بیش از ۶۰دردص شهر عین العرب (کوبانی) در کنترل جنگجویان کُرد قرار گرفته است. این در حالی است که گروه داعش از برخی مناطق دیگر در این شهر عقب نشینی کرده است اما به دلیل بیم مین گذاری شده بودن این مناطق، کردهای مسلح هنوز وارد این مناطق نشده‌اند.

مصطفی عبدی روزنامه نگار کُرد که اوضاع شهر را از نزدیک دنبال می‌کند، با اشاره به اینکه پیشروی کُرد‌ها به صورت تدریجی و در هفته گذشته رخ داده است، افزود که این پیشروی در بخش شرقی شهر اتفاق افتاده است.

پیش از این شبه نظامیان داعش از منطقه‌ای که «مربع امنیتی» واحدهای حمایت از خلق کرد در شمال شرق عین العرب (کوبانی) نامیده می‌شود، عقب نشینی کرده بودند. اما مناطق جنوبی این شهر، مرکز فرهنگی و مجموعه مدارس در منطقه شرقی، به طور کامل در کنترل کُرد‌ها قرار گرفته است.

دو روز پیش نیز نیروهای واحدهای حمایت از خلق کُرد موفق شدند خود را به ساختمان شهرداری در مرکز شهر برسانند. این ساختمان در نتیجه درگیری‌ها، به طور کامل ویران شده است.

مدیر شبکه رادیویی «ارتا اف‌ام» که به زبان کردی برنامه پخش می‌کند، نیز می‌گوید که بخش بزرگی از پیشروی واحدهای حمایت از خلق کُرد مرهون حملات هوایی ائتلاف بین الملل است. او افزود که از مجموع ۳۱ حمله اعلام شده توسط ائتلاف بین الملل در ۴۸ ساعت گذشته، ۳۱ حمله علیه مواضع گروه داعش در منطقه عین العرب (کوبانی) صورت گرفته است.

عبدی خاطرنشان کرد که گروه داعش «هم اکنون بیشتر بر تحرک نیروهای خود در تونل‌های حفر شده زیر زمین تکیه دارد تا از حملات هوایی در امان بمانند. این ابزاری جدید در دست این گروه پس از ناکارآمد شدن روش‌های خودروهای بمب گذاری شده و جلیقه‌های انفجاری است».

ده‌ها تن از انتحاری‌های گروه داعش، خود را در شهر عین العرب (کوبانی) منفجر کرده است. این اقدام در تلاش برای تصرف کامل شهر صورت گرفت با این وجود این گروه در رسیدن به هدف خود ناکام ماند. در درگیری‌های عین العرب، ده‌ها تن از شبه نظامیان تندرو کشته شدند.

عبدی افزود که شبه نظامیان داعش هم اینک بیشتر در محله‌های کانی (شرق) در نزدیکی مرز ترکیه و مقتله (جنوب شرق) موضع گرفته‌اند.

از سوی دیگر مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که گروه داعش، برای روحیه دادن به شبه نظامیان خود، آن‌ها را از مکانی به مکانی دیگر در شهر عین العرب (کوبانی) جابجا می‌کند.