حسین دهقان وزیر دفاع ایران روز شنبه ۲۱ دسامبر به طور تلویحی گفت که دولت لبنان، از دریافت هدیه نظامی ایران برای ارتش آن کشور مخالفت کرده است.

حسین دهقان در مصاحبه با شبکه عربی زبان العالم وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دولت لبنان را دولتی توصیف کرد که از گروه‌های سیاسی مختلف تشکیل شده و گفت: «وزارت دفاع ایران نتوانست مصوبه‌ای را از دولت لبنان برای اعطای کمک‌های نظامی دریافت کند.»

اواخر سپتامبر گذشته و در جریان سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به لبنان، موضوع «هدیه نظامی» ایران به لبنان مطرخ شد.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش داد که شمخانی در فرودگاه بین المللی بیروت گفته است در این سفر درباره ارسال تجهیزات جنگی به ارتش لبنان، که به گفته او از سوی لبنانی‌ها درخواست شده بود، گفتگو خواهد کرد.

پس از آن اواسط ماه نوامبر بود که خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از شمخانی گزارش داده‌اند که در جمع اعضای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است: «فشارهای آمریکا به مسئولان لبنانی برای نپذیرفتن هدیه تسلیحاتی ایران در مقابله با تروریسم، نمونه دیگری از تمایل این کشور به استمرار ناامنی در منطقه... و ضعیف نگاه داشتن ارتش لبنان است».

این در حالی است که سفیر ایالات متحده در لبنان روز ۱۲ سپتامبر از تحویل موشک‌های هوا به زمین «هل‌فایر» به ارتش لبنان خبر داده و گفته بود همچنین قرار است هواپیماهای سبک هم برای آن کشور ارسال کند.

پیش از آن، خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از پرداخت حدود ۳ میلیارد دلار از سعودی به ارتش لبنان برای تحویل سلاح‌های فرانسوی خبر داده بود.