۱۳۹۳ دی ۱۰, چهارشنبه

نامه مشترك 10 برنده جايزه نوبل، براي به رسميت شناختن ليبرتي به عنوان كمپ پناهندگي

 


نامه مشترك 10 برنده جايزه نوبل، فراخوان فوري  به دبيركل ملل متحد،
براي به رسميت شناختن ليبرتي در عراق به عنوان كمپ پناهندگي، تحت نظارت كميسارياي عالي پناهندگان
10برنده جايزه نوبل اعلام كردند: بخش قابل توجهي از اموال ساكنان دراشرف توسط شبه نظاميان وابسته به رژيم ايران
بدون ممانعت دولت عراق غارت شده است، دولت عراق بايد از چپاول اموال ساكنان ممانعت كند، و به ساكنان اجازه فروش اموالشان را بدهد
دانشمندان برنده جايزه نوبل تأكيدكردند: سازمان ملل و آمريكا بايد به تعهدات خود نسبت به سلامت و امنيت اين پناهندگان عمل كنند و براي برداشتن كليه محدوديتهاي پزشكي و لجستيكي و اعلام ليبرتي به عنوان كمپ پناهندگي اقدامات فوري به عمل آورند

درنامه اين شخصيتهاي برجسته علمي جهان به بان كي مون، دبيركل ملل متحد كه رونوشت آن براي آنتونيو گوترز كميسرعالي پناهندگان، استوارت جونز، سفير آمريكا در عراق و نيكلاي ملادنف، نماينده ويژه دبير كل و نيز براي كميسارياي عالي پناهندگان فرستاده شده، آمده است:
وضعيت امنيتي نابسامان عراق و وجود باندهاي شبه نظامي و داعش بتنهايي زندگي در اين كشور را مخاطره آميز كرده است. تلاشهاي دولت جديد عراق براي بهبود اين وضعيت قابل تقدير است، اما آنچه كه قابل پذيرش نيست ادامه فشارها و محاصره غير انساني بر روي نزديك به 3000 پناهنده ايراني در اين كشور است كه بارها مورد حمله و كشتار قرار گرفته اند. اين كمپ كه تحت مانيتورينگ سازمان ملل قرار دارد ، در معرض فشارها و محدوديتها، بخصوص محاصره پزشكي و لجستيكي و انواع اعمال فشارهاست.
 در حاليكه ساكنان بشدت نيازمند فروش اموالشان براي تامين هزينه هاي سنگين باز اسكان ميباشند، نه تنها به آنها اجازه فروش اموالشان داده نميشود بلكه بخش قابل توجهي از اين اموال توسط شبه نظاميان وابسته به رژيم ايران غارت شده بدون اينكه توسط دولت عراق مورد حفاظت قرار گيرد.
اين موارد در حالي است كه اين پناهندگان براساس قولهاي و تعهدات سازمان ملل و ايالات متحده براي امنيت و سلامتي و تضمين فروش اموالشان، در كمپ زندان گونه ليبرتي مستقر شدند.
با توجه به اينكه بعد از نزديك به سه سال هنوز چشم انداز كوتاه مدتي براي باز اسكان وجود ندارد، ضروري است كه  سازمان ملل و ايالات متحده به تعهدات خود نسبت به سلامت و امنيت اين پناهندگان عمل كنند. مهمترين گام در اين رابطه برسميت شناختن كمپ ليبرتي بعنوان يك كمپ پناهندگي تحت نظارت كميسارياي عالي پناهندگان و برداشتن كليه محدوديتهاي پزشكي و لجستيكي از روي ساكنان است. همچنين لازم است از دولت عراق خواسته شود كه مانع چپاول اموال ساكنان در كمپ اشرف شود و به ساكنان اجازه فروش اموالشان را بدهد.
ما برندگان جايزه نوبل امضاء كننده اين نامه از شما، ميخواهيم كه بيشترين تلاش خود را به كار بگيريد و از كميسارياي عالي پناهندگان و نماينده ويژه خود،سفيرملادنف، بخواهيد گامهاي عملي سريعي بردارند و اقدامات فوري به عمل آورند.
 امضا كنندگان عبارتند از:
پروفسور جان متر، برنده جايزه نوبل فيزيك سال 2006 از آمريكا
پروفسور توماس شلينگ، برنده جايزه نوبل اقتصاد سال 2005 از آمريكا
پروفسور رابرت گرابز،برنده جايزه نوبل شيمي 2005 از آمريكا
پروفسور آرويد كارلسون، برنده جايزه نوبل پزشكي 2000 از سوئد
سر ريچارد رابرتس، برند ه جايزه نوبل پزشكي سال 1993 ازآمريكا
پروفسور ادموند فيشر، برنده جايزه نوبل پزشكي 1992 از آمريكا
پروفسور الياس كوري، برنده جايزه نوبل شيمي  سال 1990 از آمريكا
پروفسور جك استاين برگر، برنده جايزه نوبل فيزيك 1988 از آمريكا
پروفسور جان پولاني، برنده جايزه نوبل شيمي 1986 از كانادا

پروفسور دادلي هرشباخ، برنده جايزه نوبل شيمي 1986 از آمريكا
بهاي آزادي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر