۱۳۹۳ دی ۵, جمعه

ايستگاه فضايي در زهره (Venus) تقديم به بهترين دوستان وبهترين علاقمندان



 2014/12/26 20:54

Category: هوا-فضا
«ستاره صبحگاهي»، زهره (Venus) ، سياره دوم سامانه خورشيدي ما، عليرغم درخشش بي‌نظيرش در آسمان ما، اما محلي داغ، با بارانهايي از اسيد سولفوريك، و جهنمي تصورنكردني از آتش‌فشانها مي‌باشد. با دماي ميانگين 462 درجه سانتيگراد، و فشار جوي 92 برابر زمين، و ابرهاي پر از اسيد سولفوريك، هيچ سفينه اعزامي از طرف زمين بيش از 2 ساعت در جو آن دوام نياورده است. سطح آن تا حدي كه سرب را آب كند داغ مي‌باشد. ولي به گفته دانشمندان، بالاي اين ديگ كربن دي‌اكسيد، در ارتفاع 50 كيلومتري، شرايط بسيار نزديك به شرايط كره زمين است. جاذبه در اين نقطه فقط كمي كمتر از جاذبه زمين است، فشار جوي مشابه است، و لايه جوي بالايي حفاظت مكفي در مقابل تشعشعات خطرناك خورشيدي مهيا مي‌كند. به گفته ناسا سفر به آنجا خطرناك‌تر از سفر به كانادا نخواهد بود!
طرح HAVOC (High Altitude Venus Operational Concept) توسط ناسا براي بررسي اوليه از مقرون به‌صرفه‌بودن سفر به زهره تهيه شده است. كريستوفر جونز از ناسا مي‌گويد، «جو زهره يك مقصد هيجان‌‌انگيز براي بررسيهاي علمي و اكتشافات بشري مي‌باشد.»
«يك ايده بردن يك بالن سبك‌تر از هواي زهره به آنجا و ايجاد يك محيط زيست براي دو فضانورد، همراه با انواع دستگاهها و سنسورها و يك سفينه برگشت به زمين، مي‌باشد.» اين ماموريت زمان كمتري مي‌برد تا سفر به مريخ و حتي مي‌تواند مقصد تمريني مناسبي براي سفرهاي طولاني‌تر به مريخ باشد. زهره اين نقطه قوت را دارد كه نزديكتر به زمين است تا هرجاي ديگري در سامانه خورشيدي ما. حدود 38 ميليون كيلومتر در مقايسه با مريخ كه حدود 55 ميليون كيلومتر است.
جونز گفت، «يك ماموريت چند ده ساله براي اكتشاف زهره با تمركز بر روي ساختار يك ماموريت اوليه 30 روزه به جو زهره ميتواند موفق شود و گسترش يابد.»
در قلب اين طرح فرستادن سفينه به داخل جو زهره بدون نشاندن آن است. طرح HAVOC فضانوردان را داخل يك سفينه قرار ميدهد كه با سرعت 7200 كيلومتر در ساعت وارد جو خواهد شد. آنگاه تا سرعت 450 متر در ثانيه كاهش سرعت مي‌دهد و يك چتر باز مي‌كند و پوسته كنده ميشود و يك بالن هوايي را با هليم (Helium) باد مي‌كند و اجازه مي‌دهد كه اين بالن در ارتفاع 50 كيلومتري زهره پرواز كند. جونز گفت اصلي‌ترين چالشها انجام مانورهايي در مدار زمين و زهره براي كاهش سرعت دادن به سفينه و جذب آن به مدار مي‌باشد، سپس باز كردن و پر كردن بالن، و حفاظت از بالن در مقابل اسيد سولفوريك كه در جو زهره وجود دارد. ناسا قصد دارد كه بعد از سفر اوليه اكتشافي يك ايستگاه ثابت فضايي در زهره ايجاد كند و به طور چرخشي فضانوردان را به آنجا اعزام كند. دماي هوا در نقطه بالن حدود 75 درجه سانتيگراد خواهد بود كه اگرچه گرم است ولي قابل تحمل خواهد بود.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر