در عملیاتی ناگهانی که به «ضربه‌ای سخت به گروه داعش» توصیف شده است، دولت آمریکا شنبه ۱۶ ماه مه از کشته شدن یکی از برجسته‌ترین رهبران این گروه شبه نظامی تندرو ملقب به «ابو سیاف» در سوریه خبر داد؛ عملیاتی که زمینی بود و اجرای آن را واحدی ویژه در ارتش عراق بر عهده داشت.
بنا بر گزارش منتشر شده در شبکه خبری CNN به نقل از منابعی در کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، هدف از عملیات دستگیری «ابو سیاف» بود؛ فردی که مسئولیت منابع مالی داعش را بر عهده داشت اما در ‌‌نهایت او به همراه ۱۰ تن دیگر از شبه نظامیان کشته شد.
عملیاتی که فرمان آن را اشتون کار‌تر وزیر دفاع آمریکا با درخواست باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور صادر کرد، توسط مجموعه‌ای از سربازان زبده آمریکایی وابسته به نیروهای «دلتا» اجرا شد. در این عملیات بیش از ۱۰۰ نیرو از واحدهای جنگی مختلف شرکت داشتند.
به گفته یک منبع آگاه، افراد مجموعه توسط یک هلیکوپ‌تر «بلک هاوک» و هواپیمای V-22 به عمق سرزمین‌های سوریه منتقل شدند. آن‌ها به ساختمانی چند طبقه رسیدند که شماری از شبه نظامیان داعش در آن حضور داشتند. این شبه نظامیان سعی کردند از بعضی زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.
همین منبع گفت که نیروهای آمریکایی موفق به ورود به ساختمان و کشتن شبه نظامیان بدون آسیب رساندن به زنان و کودکان حاضر در ساختمان شدند. او افزود که «ابوسیاف» در نتیجه مقاومت در برابر دستگیری‌اش کشته شد. او خود را به نیروهای آمریکایی نزدیک کرد و کسی نمی‌دانست که آیا جلیقه انفجاری به همراه داشت یا نه.
«ابو سیاف» که مسئول عملیات اداره نفت و گاز در داعش بود، تابعیت تونسی داشت. یک مسئول آمریکایی که خواسته هویتش فاش نشود گفته که دولت تونس در جریان عملیات قرار گرفته بود.
همچنین برنادت می‌هان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که برای این عملیات هیچ هماهنگی با دولت سوریه نشده و هیچ اطلاعی به این دولت نداده است زیار «نظامی اسد شریکی در جنگ علیه داعش نبوده و نخواهد بود.»
او افزود: «پیشتر به نظام اسد در خصوص دخالت در عملیاتمان علیه گروه داعش در داخل سوریه هشدار داده بودیم.»
همسر «ابو سیاف» در این عملیات دستگیر شد و گفته می‌شود به یک بازداشتگاه وابسته به یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق انتقال داده شده است.