گروه‌های مسلح مخالف سوری، روز سه شنبه ۱۹-۵-۲۰۱۵ اعلام کردند، به منظور کنترل «تیپ ۳۹» نیروهای اسد، عملیات نظامی گسترده‌ای را آغاز کردند.
همزمان با ادامه درگیر‌ها میان گروه‌های مسلح مخالف اسد و نیروهای دولتی در منطقه مجاور پادگان نظامی «مسلوطه» در ادلب، مخالفان سوری اعلام کردند که آن‌ها تصمیم دارند جبهه جدیدی را در شرق منطقه «غوطه» باز کنند.
منابع مخالفان می‌گویند این جبهه از شهر «مدیعا» تا منطقه «تل کردی» در مجاورت شهر دوما در حومه دمشق پایتخت سوری ادامه خواهد داشت. عملیات با هدف کنترل «تیپ ۳۹» است که به عنوان یک مرکز نظامی فشار از سوی رژیم اسد علیه مخالفان در شهرک‌های اطراف دمشق به ویژه غوطه شرقی به شمار می‌رود.
این منابع می‌گویند جنگ با نفوذ نیروهای ویژه مخالفان سوری به موانع و ساختمان‌های نظامی نیروهای اسد و کنترل آن‌ها آغاز شده است.
به گفته مخالفان در آغاز عملیات مسجد بزرگ «العضم» که در منطقه استراتژیک «حوش الفاره» واقع شده به کنترل آنها در آمد.
در این عملیات که با تلفات سنگین نیروهای اسد و حزب الله لبنان همراه بود، مناطق بازرسی السفیر، البوایک والحاجز به کنترل مخالفان مسلح سوری در آمد.
مخالفان سوری در این عملیات گسترده که هنوز هم ادامه دارد، توانستند مقادیر زیادی اسلحه سبک وسنگین از نیروهای سوریه به غنیمت بگیرند.
از سوی دیگر جنگنده‌های اسد، در واکنش به این عملیات مناطق عربین، زبدانی مغر المیمر، مضایا والمرج را به شدت بمباران کردند.
این در حالی است که ارتش الفتح که اخیرا از ائتلاف گروههای مسلح مخالف سوریه تشکیل شد، در منطقه القلمون تلفات سنگینی به نیروهای اسد و حزب الله لبنان وارد کرده است.