ریاض یاسین وزیر امور خارجه یمن می‌گوید که کشتی ایرانی حامل «مواد ممنوعه» بود. او دلیلی که برای این سخن خود مطرح می‌کند این است که کشتی ایرانی به دلیل اصرار آمریکا، سعودی و دولت یمن برای تفتیش آن، ابتدا به بندر عباس بازگشت و پس از آن ایران موافقت کرد این کشتی توسط سازمان ملل متحد در جیبوتی مورد تفتیش قرار گیرد.
ایران می‌گوید کشتی حامل «کمک‌های بشر دوستانه» با نام «ایران شاهد» را به یمن فرستاده است. خبرگزاری‌های ایرانی از ورود این کشتی به خلیج عدن خبر می‌دهند.
تهران حامی گروه شبه نظامی حوثی در یمن است. از این رو ائتلاف عربی به رهبری سعودی، آمریکا و دولت یمن بر ضرورت تفتیش این کشتی پیش از رسیدن به بنادر یمن اصرار دارد.
ریاض یاسین در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت که کشورش به تلاش‌های بین المللی برای نجات یمن به خصوص تلاش‌هایی که ائتلاف عربی به رهبری سعودی انجام می‌دهد، ارج می‌نهد. او در عین حال افزود تصمیم ایران به بازگشت کشتی خود به بندر عباس و پس از آن موافقت این کشور با تفتیش کشتی، مساله‌ای شک برانگیز است.
پیشتر مسئولان آمریکایی از تهران خواسته بودند مسیر کشتی را عوض کند تا ابتدا به جیبوتی برود. سازمان ملل متحد در جیبوتی بر کمک‌های بشر دوستانه کشورهای مختلف به یمن نظارت می‌کند.
در همین حال احمد العسیری سخنگوی ائتلاف عربی گفت که کشتی ایرانی برای رسیدن به یمن باید مجوز دولت این کشور یا ائتلاف را داشته باشد.
پیش از این گزارش‌ها حاکی از آن بود که ناوگان جنگی ایران کشتی «ایران شاهد» را همراهی می‌کند و تهران بر ورود کشتی به یمن بدون مجوز و تفتیش اصرار دارد. پس از آن وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که اکنون دیگر ناوگان جنگی، کشتی باربری ایرانی را همراهی نمی‌کند.