۱۳۹۴ خرداد ۳, یکشنبه

از درون رژيم: بحران جدي است، قاسم سليماني لازم است به ماجراجوئي هايش توقف بزند


شکستهاي ولي‌فقيه ارتجاع در منطقه و ضرباتي که در سوريه و يمن و کشورهاي ديگر دريافت کرده، اين روزها موضوع بررسي كارشناسي نهادهاي مختلف و گزارشات كارشناسي در درون رژيم ملايان است. از يكطرف كارشناسان بيت خامنه اي و سپاه قدس كه نقش مستقيم در اين دخالت ها داشتند و از طرف ديگر وزارت خارجه و دفتر مطالعات وزارت خارج و كارشناسان وابسته به آن هستند كه عمق استراتژيك اين ضربات را بررسي كرده و به دست اندركاران يعني سپاه قدس انتقاداتي دارند. در زير قسمت هائي از مطالب مطرح شده در يكي از نشست هاي اين كارشناسان در زير درباره تحولات اخير در منطقه و موقعيت ضعيف رژيم آخوندي در يمن و سوريه و عراق و لبنان در زير ميايد:

-       بدنبال بررسي شكست هاي پي در پي رژيم و متحدينش در سوريه (كه آنها را نيروهاي مقاومت!) مي نامند، مطرح شد: «برآورد ميشود كه وضعيت در سوريه ا هم‌چون وضعيت ليبي در اواخر دولت قذافي است. در ليبي معمر قذافي در ابتدا ورق را برگرداند و بطوريكه همه گفتند که انقلاب ليبي شکست خورد. ولي ظرف سه چهار روز صحنه عوض شد. تسليحات زيادي از طرف همسايه‌هاي ليبي به دست مخالفان افتاد و قذافي سرنگون شد.. در حاليكه تا چندما قبل ارزيابي اين بود که بشار اسد در سوريه ماندني است، دارد ورق برميگردد و دور از انتظار نيست كه اتفاقاتي براي بشار بيفتد همچون سرنونشت قذافي»
-        در اين جلسه كارشناسي مطرح شد كه «اگر تعادل در سوريه بچرخد و شکستي نصيب ما بشود، ميز مذاکرات هسته‌اي طور ديگري خواهد بود و صحنه در اين مذاکرات متفاوت خواهد شد، و اميدواريم که چنين نشود. تا همين جا كه بشار اسد در سوريه شكستهائي خورده و در يمن هم عربستان با طوفان قاطع وارد شده است، در صحنه مذاكرات شاهد دبه درآوردن هاي آمريكا و فرانسه هستيم، و مجددا روي تعداد ماشين ها در فرودو و نطنز زياد خواهي بيشتر ميكنند و در مورد بارزسي هاي فرارتر از پروتكل الحاقي هم پافشاري ميكنند. بايد تلاش كرد كه در مذاکرات هسته‌اي هر چه زودتر و با همين دولت فعلي آمريکا به نتيجه رسيدتا  اين بحران حل شود. اگر جمهوري خواهان روي کار بيايند. سياست آنها نسبت به جان کري و اوباما جديتر و قاطع تر خواهد بود. در سال آخر انتخابات هم حرف اوباما و کري هم خيلي خريدار ندارد. آن‌چنان‌که ديديم در کنگره آمريکا بر سر مذاکرات اتمي چه مسائلي پيش آمد»
-       اين كارشناسان خطاب به دستگاه خامنه اي و سپاه مطرح كردند: «لازم است که سپاه و کساني که سياستهاي منطقه را کنترل[1] مي‌کنند، لازم است به ماجراجويي استوپ بزنند و توجه کنند که اين روزها با گذشته که با سياست تهاجمي در منطقه پيش مي‌رفتند، فرق کرده و شرايط عوض شده است.»


[1]  مسئوليت سياسي كشورهاي منطقه اساسا با وزارتخارجه نيست بلكه از طرف خامنه اي متولي كشورهاي منطقه بويژه عراق، سوريه، يمن، لبنان، كشورهاي خليج فارس ... به سپاه قدس و قاسم سليماني داده شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر