۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

در شعار «آمريكا شيطان بزرگ» اما در عمل و مماشات چگونه بوده است؟ دكترسنا براقي


مصاحبه اورينت نت با دكتر سنا برق زاهدي مسئول كميسيون قضائي شوراي ملي مقاومت ايران 
سؤال: «آمريكا شيطان بزرگ» اين عبارت مربوط به خميني است و همچنان در خطابات سياسي رژيم ايران تا امروز باقي مانده است. اما در بسياري مواقع ملاحظه شده كه روابط ايران با ايالات متحده آمريكا از زمان رييس جمهور خاتمي و تا احمدي نژاد و الآن هم حسن روحاني، خوب بوده است. شايد بارزترين نمونه مربوط به گفتگوهاي اخير ژنو در مورد پرونده اتمي ايران بود كه همزمان با عمليات قاطع عليه حوثي هاي وابسته به ايران صورت گرفت. بعضي ها اين مسأله را معامله اي بين اتمي و حوثي ها ميدانند.
شما در مقاومت ايران، پيشرفت روابط ايران با آمريكا از شيطان بزرگ تا دوست نزديك، را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
دكتر زاهدي: نبايد آنچه در مورد فضيحت «ايران گيت» در اواسط دهه هشتاد قرن گذشته، اتفاق افتاد را فراموش كنيم. در آن زمان رژيم ايران با آمريكايي ها وارد گفتگو شد و به منظور آزاد كردن گروگانهاي آمريكايي كه نزد مزدوران رژيم ايران در لبنان بودند قرار دادي منعقد شد كه در مقابل آخونها به سلاحهاي پيشرفته مجهز شدند تا آن را در جنگ ايران و عراق به كار بگيرند. همچنين يادآوري ميكنيم كه حكومت آمريكا، يك كلت و كيك و يك كتاب انجيل را از طريق رابرت مك فارلن مشاور امنيت ملي رييس جمهور آمريكا رونالد ريگان به تهران فرستاد. يكي از شروطي كه آخوندها براي انعقاد قرارداد گذاشتند، اين بود كه آمريكايي ها سازمان مجاهدين خلق را به عنوان يك جنبش تروريستي اعلام كنند. واين كار را ريچارد مورفي مسؤول امور خاورميانه در وزارت خارجه آمريكا انجام داد و گفت: «ما مجاهدين خلق را يك سازمان تروريستي محسوب ميكنيم».
در سال 1994، زماني كه رفسنجاني رييس جمهور رژيم آخوندي بود، تلاشهايي براي نزديكي به او صورت گرفت. به اين منظور وزرات خارجه آمريكا يك بيانيه مفصل عليه مجاهدين خلق صادر كرد.
بعد از آمدن محمد خاتمي به حكومت در سال 1997، حكومت كلينتون سازمان مجاهدين خلق را در ليست تروريستي آمريكا قرار داد. همان روز مارتين اينديك مسئول خاورميانه در وزارت خارجه به روزنامه لس آنجلس تايمز گفت: «قرار دادن مجاهدين خلق در اين ليست، هديه آمريكا به محمد خاتمي بود كه به عنوان رييس جمهور ايران انتخاب شده است». خبرگزاري رويتر در 14 اكتبر 1999 از قول مارتين اينديك نوشت: « حكومت كلينتون بر اساس خواسته رژيم حاكم بر ايران مقاومت ايران را در ليست تروريستي قرار داد». همچنين مجله نيوزويك بعدها در  26ژانويه 2002 از قول همين شخص نوشت: «كاخ سفيد در بازكردن باب گفتگوها با رژيم ايران، منافعي داشت. در آن وقت خاتمي مجددا انتخاب شده بود و اين طور به او نگاه ميشد كه گويا مدره است. مقامات عالي اي در حكومت آمريكا بودند كه فكر ميكردند كه اعمال فشار بر سازمان مجاهدين خلق ايران كه به گفته مقامات ايران تهديدي براي آنها محسوب ميشد، يكي از راه هاي باز كردن اين زمينه است».
سؤال: اما سازمان مجاهدين خلق الآن در ليست تروريستي نيست، اين امر چطور صورت گرفت؟
دكتر زاهدي: جنبش ما به مدت 15 سال در ليست تروريستي آمريكا باقي ماند. ما وارد يك نبرد قضايي و سياسي گسترده شديم كه در پايان در اكتبر 2012 موفق شديم آنها را مجبور كنيم تا اين جنبش را از ليست سياه خارج كنند.
ميبينيم كه آمريكايي ها از جيب مقاومت ايران هداياي زيادي را به رژيم ايران داده اند تا آنها را كنترل و رام كنند اما مشكل در مدره كردن و اصلاح كردن رژيم ولايت فقيه است.
امروز هم حكومت اوباما به اشتباه روي تبديل رژيم ولايت فقيه به رژيمي مدره كه نزد مردم ايران و كشورهاي منطقه و جهان مقبول باشد، سرمايه گذاري كرده است. هرگونه اصلاح و مدره كردن در اين رژيم منجر به سرنگوني اش ميشود. مردم ايران هرگز قبول نخواهد كرد كه رژيمي كه بيش از 120 هزار تن از فرزندانش را اعدام كرده و طي چند ماه 30هزار تن از زندانيان سياسي را در يك جنايت كشته است، بدون مجازات بماند. الآن هم مسئولين اين جنايت در بالاترين سطوح اين حكومت داراي مقام هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر