روسیه و ایالات متحده امریکا، گفت و گو های خود جهت آماده سازی برای دوره پس از سرنگونی اسد را آغاز کرده اند.
روزنامه بریتانیایی «The Times» روز شنبه ۱۶ مه، در گزارشی نوشته است که جنگ جاری در سوریه که از ۴ سال پیش آغاز شده، بی شک به ضرر بشار اسد پیش می رود.
این روزنامه نوشته است که بر اساس گزارش های سازمان های جاسوسی، گروههای مسلح مخالف اسد، به پیروزی هایی دست یافته اند و «دیکتاتور سوریه» بیش از هر زمان دیگری در ضعف قرار دارد.
به رغم تاکید موسکو بر ادامه حمایت نامحدود از بشار اسد، اما دو طرف آمریکا و روسیه به این نتیجه رسیده اند که جنگ در سوریه به نقطه سرنوشت سازی رسیده است و بحث درباره مرحله پس از اسد به امری ضروری تبدیل شده است.
منابع امریکایی گفته اند که مذاکره درباره آینده اسد، شاید حق پناهندگی رئيس جمهور سوریه به تهران یا مسکو را شامل شود.
از سوی دیگر بریتانیا نیز تلاش های دیپلماتیک خود برای رسیدن به انتقال مسالمت آمیز در دمشق را افزایش داده است.
در طی چهار سال گذشته، سوریه به سه بخش نیروهای رژیم، مخالفان و گروههای تندرو تقسیم شده است. نیروهای دولتی وابسته به رژیم دمشق در هفته های اخیر شکست های غیر قابل جبرانی داشته اند. این شکست ها احتمال پایان دوره اسد را افزایش داده است.
یکی مقام آمریکایی با اشاره به شکست های اخیر ارتش دولتی سوریه، گفته که این حوادث نشانه تحول درباره آینده اسد است.
او افزود:« اگر وضعیت اسد به طور آشکار رو به وخامت می رود، بر مسکو و تهران که حامیان کلیدی رئيس جمهور سوریه به شمار می رود، لازم است که درباره ادامه این حمایت ها تجدید نظر کنند.
یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا گفته است که حتی اگر احتمال سقوط اسد، افزایش یافته، واشنگتن درباره شکل دولت آینده در سوریه جهت ایجاد ثبات در این کشور، نگران خواهد ماند.
وی افزود:« جایگزین اسد، حبهه النصره نخواهد بود، و مطمئنا جایگزین جبهه النصره، اسد نخواهد بود.
تاکنون هیچ یک از دو کشور روسیه و ایران، تصمیمی درباره کاهش حمایت های خود از اسد اعلام نکرده اند. اما آمریکا امیدوار است که روسیه با توجه به مذاکرات دو جاتبه، تغییری در موضع خود در قبال بشار اسد خواهد داشت.