دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که بیش از ۱۲۰هزار تن از جنگجویان هوادار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون در جریان جنگ‌های داخلی این کشور کشته شده‌اند.

بحران سوریه ابتدا به صورت تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیز با خواست اصلاحات آغاز شد. اما پس از برخورد نظامی با اعتراض‌ها، بحران به جنگ داخلی تبدیل شد. آمار دقیقی از شمار کشته شدگان در این جنگ داخلی که صد‌ها هزار نفر برآورد می‌شود، وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دستکم ۵۶۳۱ تن از این آمار، از نیروهای نظامی سوریه هستند که در جریان درگیری با مخالفان، گلوله باران توپخانه‌ای مواضع آن‌ها، سرنگون کردن جنگنده‌ها و هلیکوپترهای ارتش، حملات انتحاری، شلیک تک تیرانداز‌ها، اعدام‌ها و انفجار خودروهای بمب گذاری شده، کشته شده‌اند.

این گزارش افزوده است: «۴۴۹۲ تن از کشته‌ها، از شبه نظامیان هوادار اسد هستند که ۷۳۲ تن از آن‌ها، از کشورهای عربی و آسیایی و ۹۱ تن از شبه نظامیان حزب الله لبنان هستند.»

شبه نظامیانی شیعه از عراق و لبنان، در جنگ‌های داخلی سوریه در حمایت از نظام اسد شرکت کردند.

بشار اسد سوم ژوئیه گذشته، سومین دوره ریاست جمهوری خود را در پی پیروزی در انتخاباتی که اپوزیسیون آن را به «طنز» تشبیه کرد، آغاز کرد.
به دست آوردن آمار دقیق شمار کشته شدگان در سوریه بسیار دشوار است. اما بسیاری عقیده دارند آمار اعلام شده توسط دیده‌بان حقوق بشر سوریه، از اعتبار برخوردار است.