وزير خارجه تركيه چاووش مولود اوغلو طى کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی اش محمد جواد ظریف در تهران گفت:" رژیم بشار اسد مشروعيت خود را از دست داده است و صلاحیت باقی ماندن در قدرت را ندارد."

اما ايران از طرح مشترك خود با روسيه براى تشكيل يك دولت ملى با ابقاى رياست جمهورى بشار اسد سخن مى گويد، طرحى كه تركيه با آن به دليل بند ادامه وجود بشار اسد بر سر قدرت مخالفت مى كند.

مولود چاووش‌اغلو طى ديدارهاى خود در تهران با مقامات ايرانى خواستار شکل گرفتن حاکمیتی در سوريه شده که «مواضع همه مردم و گروه‌ها» را در بر گیرد.

محمد جواد ظريف وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترك با اوغلو وجود برخی اختلافات در میان دو کشور را تایید کرده و گفته "امیدواریم با گفت‌و‌گو های بیشتر و تشریک دیدگاه‌ها بتوانیم میزان تفاوت دیدگاه‌ها را به حداقل برسانیم."

ترکیه از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد به شمار می‌رود در حالی که ایران از مهم‌ترین هم‌پیمانان حکومت آن کشور است.

محتواى طرح ايران وروسيه

طرح مشترک روسیه و ایران كه گفته مى شود بشار اسد در سفر آينده به مسکو در ابتداى سال ميلادى جديد آن را بررسى خواهد كرد، بر گفتگوى موافقان و مخالفان سورى براى تشكيل دولت ملى جديد در سوريه با مشاركت اپوزیسيون تأكيد مى كند.

به نوشته روزنامه " السفیر " لبنان، " طبق طرح مشترک مسکو و تهران، بشار اسد رئیس جمهور سوریه اعلام خواهد کرد ‌از برخی اختیارات خود چشم‌پوشی می‌کند و سپس موافقت خود را با برگزاری گفت‌وگو با برخى نيروها و شخصيتهاى اپوزیسيون در مسکو و پس از آن دمشق اعلام خواهد کرد.

بر اساس این طرح، فقط شخصيتهايى از اپوزیسيون که مقبول دمشق هستند در گفت‌وگو‌ها شرکت خواهند کرد. اين شخصيت ها شامل «معاذ الخطیب» رئیس پیشین ائتلاف مخالفان خارج‌نشین سوریه، و«حسن عبدالعظیم» از رهبران كميته هاى هماهنگى نيروهاى اپوزسيون داخل سوريه،و «قدری جمیل» دبیر حزب اراده مردمی ـ که پیشتر معاون نخست‌وزیر بود ـ و همچنین ۱۲ حزب کُرد و چند حزب و جریان اسلام گرا که ارتباطی با داعش ندارند، مى باشد.

دولت جديد

این طرح شامل تشکیل دولت جدید در آوریل آینده (فروردین) به ریاست معاذ الخطیب است که بیشتر وزرای آن از معارضان خواهند بود؛ اما این امر منوط به اصلاح قانون اساسی و فراهم کردن مقدمات برای انتخابات پارلمان جدید است، بدین شرط که وزارت دفاع برای بشار اسد محفوظ باشد و این‌‌ همان نکته‌ای است که روس‌ها بر آن تأکید می‌کنند.

همچنین بر اساس این طرح سه نهاد نظامی شامل نیروی هوایی، امنیت نظامی و نهاد امنیت داخلی سوریه برای بشار اسد محفوظ است؛ اما وزیر جدید کشور از اپوزسيون خواهد بود.

این منابع همچنین گفتند که طرح مذکور شامل بازگرداندن برخی افسران جدا شده از ارتش و پیوسته به ارتش آزاد خواهد شد که در این میان، نام «مناف طلاس» برای وزارت دفاع مطرح شده است.

در اين راستا ايران پيشتر حمايت خود را از طرح دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه ، براى پایان دادن به درگيريها در حلب و مناطق دیگر سوريه، اعلام كرده بود.

اما هادى البحره رئیس ائتلاف ملی سوريه، در دیدار با نمایندگان ارشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، درباره طرح استفان دی میستورا تاکید کرد كه اين طرح باید ضامن دستیابی به توافق سیاسی جامع بر اساس بیانیه ژنو باشد.

از سوى ديگر، مخالفان سورى نقش ايران را منفى دانسته و نظام جمهورى اسلامى را به عنوان شريك بشار اسد در جرايم عليه قربانيان سورى قلمداد مى كنند.

اما ائتلاف ملى اپوزیسیون سوریه طرح جديد دى مستورا را قبول نکرده و به‌ دنبال تضمینهای بین‌المللی برای جلوگیری از سوء‌استفاده رژیم اسد از این طرح سازمان ملل است.