۱۳۹۳ دی ۴, پنجشنبه

ما باید با داعش بجنگیم اما نه با کمک نیروهای مخرب و مزدور ایران

پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش.

ما باید با داعش بجنگیم اما نه با کمک نیروهای مخرب و مزدور ایران

   


بنیادگرایی مذهبی ایران به همان اندازه داعش مخرب است با این وجود آمریکا به آن اجازه داد تا به سرعت کشور را به دست بگیرد
 اينديپندت 23دسامبر 2014
نوشته استروان استیونسون
عراق در حال سوختن است و علی رغم تلاشهای ائتلاف علیه داعش، از زمانی که دولت کنترل بخش بزرگی از کشور را در ژوئن سال گذشته از دست داد بهبود بسیار کمی حاصل شده است.
بی قانونی، تروریسم، فساد و نقض سیستماتیک حقوق بشر ویژگی های روزانه زندگی در عراق است. این کشور تقریبا دارای بیشترین اعدام مردم در جهان است و فقط بعد از چین و ایران قرار دارد. زنان دائم مورد تجاوز و خشونت قرار میگیرند.
بحران کنونی که سالها تحت حاکمیت فرقه گرایانه نخست وزیر سابق نوری مالکی در حال رشد بود به میزان زیادی محصول سیاستهای غلط آمریکا بعد از اشغال [عراق] است. درگیری ها اکنون شروع به تبدیل شدن به یک تهدید جهانی نیرومند است.
بزرگترین اشتباهی که آمریکا مرتکب شد چشم پوشی از نظم حال ظهور پس از جنگ عراق و تحویل دادن آن به کینه توزان و مزدوران ایرانی بود. این آخوندها را قادر ساخت تا به سیاست سه دهه خود در صدور انقلاب اسلامی دست یابند.
در قانون اساسی،  صدور بنیادگرایی اسلامی توسط ایران پشتوانه سیاست کلی خارجی آنها است. سپاه پاسداران و بازوی برون مرزی آن، نیروی قدس، دارای دستور کار برای اجرای این هدف اصلی هستند.
طی دهه گذشته، رژیم ایران کنترل خود بر عراق را از طریق تاسیس و تقویت شبه نظامیان شیعی گسترش داده است. آنها کنترل محلی را به دست گرفته اند و جنگجویان و گروه های طرفدار ایران در سمت های کلیدی سیاسی، نظامی، امنیتی و ساختار های اقتصادی عراق نفوذ داده اند. آنها همه این را در حالی به دست آورده اند که آمریکا را فریب داده اند که آنها هم درگیر جنگ دوطرفه علیه تروریسم بودند.
تسلط ایران بر عراق با عقب نشینی نیروهای آمریکا همراه با سهل انگاری شگفت آور اوباما در مورد نفوذ ایران سوخت دریافت کرد. علاوه بر این، نوری مالکی طی دوره نخست وزیری اش با سرکوب خشونت آمیز سنی ها و وادار نمودن رهبران آنها به تبعید، موجب خشم گسترده جامعه سنی را فراهم آورد.
بنابراین، آمریکا چه کاری بایستی انجام دهد؟ سه ماه حملات هوایی ائتلاف در فقدان یک نیروی قابل اتکای جنگنده در روی زمین فقط اندکی دستاورد داشته است. واشینگتن و بغداد در سازماندهی عشایر و سنی های عراقی که دارای تاریخچه جنگ علیه القاعده هستند شکست خوردند. اکثریت سنی ها و عشایر عراقی که تا چند ماه پیش علیه مالکی  جنگیدند اکنون صحنه را ترک کرده اند و برخی از آنها توسط داعش به کار گمارده شدند. سنی ها به سادگی دارای انگیزه برای تبدیل شدن به سربازان زمینی یک دولت نیستند دولتی که هنوز به شدت تحت تاثیر آخوندها قرار دارد.
یک راه حل برای این بحران، بدون مشارکت فعال و کامل سنی ها و نیروهای عشایر در بازسازی روند شکسته شده سیاسی، به طور نامید کننده ای خارج از دسترس است. این سیاست جدید و فعال بایستی شامل اعمال دقیق بازدارنده نفوذ ایران در عراق و اخراج دست نشاندگان و شبه نظامیان مخرب آن است که هدف اصلی آنها تشدید حساسیت ها و خصومت های فرقه ای بوده است.
برای شکست دادن داعش، غرب به یک پاسخ جامع تر از حملات هوایی نیاز دارد. این پاسخ بایستی بر اساس یک جایگزین فرهنگی و مذهبی که بتواند کوهی از چالش استراتژیک به دیدگاه افراطی، خشونت آمیز و ارتجاعی داعش از اسلام ایجاد کند.
حمایت آمریکایی ها از یک سلام بردبار و دمکراتیک که ذاتی [فطری، بومی] خاور میانه است در خشک کردن زمینه پرورش بنیادگرایی چه به شکل سنی آن مانند داعش و چه به شکل شیعی آن مانند رژیم ایران و مزدوران بی رحم آن کاربردی خواهد بود. این تنها راه برای یک حل صلح آمیز است راهی که آمریکا باید خود را به سمت آن بچرخاند. ايران اسرار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر