۱۳۹۳ آذر ۲۷, پنجشنبه

رابرت فورد: عملكرد رژيم ملايان خطري در برابر اقدامات آمريكا عليه داعش

  ايران اسرار


كنگرة  ايالات متحده آمريكا، نمايشگاه سه‌روزه و كنفرانس پيرامون نقض وحشيانة حقوق بشر توسط رژيم آخوندي  همزمان با روز جهاني حقوق بشر برگزار كرد كه  سفير رابرت فورد - سفير آمريكا در سوريه (2010-2014) كه يكي از سخنرانان اين  كنفرانس بود، در رابطه با دخالت هاي رژيم ملايان در منطقه سخنراني كرد و گفت:

ماية خوشوقتي است که در اينجا هستم. و مي‌خواهم از سازمان‌دهندگان اين جلسه و جامعة ايرانيان مقيم آمريکا به‌خاطر دعوت از من قدرداني کنم. سخنراني من در رابطه با وضعيت داخل ايران نيست، من مي‌خواهم در رابطه با آن‌چه رژيم ايران در منطقه انجام مي‌دهد صحبت کنم و سياست‌ها و اقدامات آن که چشم‌انداز صلح را در منطقه دشوارتر مي‌کند و در واقع تهديدي عليه امنيت ملي آمريکا است. عملکرد رژيم در واقع خطري در برابر اقدامات آمريکا عليه داعش است و ميليون‌ها نفر را هم در سوريه و هم در عراق در شرايط وحشتناکي قرار مي‌دهد.
به‌طور ويژه مناسب است که در اين رابطه در روز جهاني حقوق بشر صحبت کنيم، زيرا شايد وحشتناک‌ترين وضعيت حقوق بشر در جهان امروز در سوريه باشد. بيش از 10 ميليون تن از مردم سوريه اکنون از خانه‌هاي خود رانده شده‌اند. بيش از سه ميليون سوري به کشورهاي مجاور، از جمله ترکيه، لبنان، اردن و عراق متواري شده‌اند. تصور کنيد که شرايط کشور شما آن‌قدر وخيم شده باشد که بايد به عراق پناهنده شويد، اما اين وضعيت آنجا است. هم‌چنين رژيم اسد، که متحد اصلي آن رژيم ايران است، از تسليحات شيميايي، از جمله گاز سمي سارين و گاز کلر استفاده کرده است، آن هم در مقياسي که از دوران جنگ جهاني اول ديده نشده است. اين امر ناقض توافق‌نامه‌هاي عمدة بين‌المللي است که استفاده از تسليحات شيميايي را محدود مي‌کند. اما رژيم اسد، با حمايت رژيم ايران، دست به اين کار زده است. رژيم اسد بمباران‌هاي هوايي کرده، ده‌ها هزار تن از غير نظاميان را در اقصي نقاط کشور به قتل رسانده و صدها هزار خانه را ويران کرده است، آن هم با حمايت رژيم ايران.
رژيم ايران چگونه اين حمايت را ارائه مي‌كند؟ مي‌خواهم وقتي شما اين جلسه را ترک مي‌کنيد به‌ياد داشته باشيد که رژيم ايران دقيقاً مشغول چه اعمالي در سوريه است. اولاً، رژيم ايران به رژيم سوريه که اساساً ورشکسته شده، کمک مالي مي‌کند. جنگ در سوريه نزديک به چهار سال است که ادامه دارد و رژيم سوريه ديگر پول ندارد؛ رژيم ايران هم پول و هم نفت مجاني به پالايشگاه سوريه در شهر حمص مي‌رساند. رژيم سوريه اساساً نفت ندارد. داعش تمام ميدان‌هاي نفتي در سوريه را تصرف کرده است. و بنابراين رژيم سوريه تماماً نيازمند کمک از طرف رژيم ايران در زمينة انرژي است. رژيم ايران همچنين به رژيم سوريه تسليحات زيادي مي‌رساند، همان رژيم در سوريه که از تسليحات شيميايي استفاده مي‌کند و شهروندان غير نظامي را بمباران مي‌کند. روسيه هم کمک تسليحاتي مي‌کند. اما به گفتة تقريباً تمام ناظران، کمک رژيم ايران به اسد اکنون پراهميت‌تر از کمک روسيه است.
و شايد زيانبارترين موضوع در سوريه اين باشد که رژيم ايران نيروي زميني به سوريه اعزام کرده است. آنها نيروهاي سپاه پاسداران را به آنجا اعزام کرده‌اند. رژيم ايران تنها رژيمي در دنيا است که نيروهاي نظامي با يونيوفرم مشخص را براي جنگ در کنار رژيم اسد به سوريه فرستاده است. نيروهاي رژيم ايران با يونيفرم مشخص در جنگ شرکت مي‌کنند. سپاه پاسداران دو تن از  فرماندهان خود را در جنگ سوريه از دست داده است. يکي از آنها نزديک به چهار ماه پيش کشته شد و هر دو درجه سرتيپ داشتند. آنها هم‌چنين پرسنل نظامي خود را از دست داده‌اند. گذشته از اين، آنها داراي شبه نظامياني از لبنان هستند. قطعاً شما از حزب‌الله لبنان خبر داريد که شديداً به کمک‌هاي مالي رژيم ايران متکي است. حزب‌الله به‌دستور رژيم ايران به سوريه رفت و در جبهه‌هاي متعددي در سراسر آن کشور شرکت دارد. رژيم ايران هم‌چنين شبه نظاميان را از عراق سازماندهي کرد تا به سوريه بروند. هزاران عراقي اکنون در سوريه در صحنة جنگ به‌سر مي‌برند. يعني به‌علاوة هزاران نيروي حزب‌الله، هزاران نيروي عراقي نيز در آنجا حضور دارند. جنگ آن‌قدر شدت پيدا کرده و تلفات حزب‌الله و شبه نظاميان عراقي آن‌قدر افزايش پيدا کرده که رژيم ايران مجبور شده به افغانستان برود و از قبايل هزاره افغانستان نيروگيري کند و براي جنگ به سوريه بفرستد. همان‌طور که گفتم، رژيم ايران اکنون بزرگ‌ترين حامي رژيم بشار اسد است.
نقش رژيم ايران در عراق نيز به‌شدت مخرب است. اجازه بدهيد حالا به اين موضوع بپردازم. شايد برخي از شما دوراني را به‌ياد داشته باشيد كه آمريکا پرسنل نظامي در صحنه در عراق داشت، و من هم در عراق بودم. من بعد از اشغال، چهار سال و نيم در آنجا بودم. گروه عصائب‌ که سربازان آمريکايي را مي‌ربود و مي‌کشت را به‌ياد داريد؟ اين شبه نظاميان شيعي توسط رژيم ايران تأمين مالي مي‌شوند و در ايران آموزش مي‌بينند. يک گروه ديگر که ارتش آمريکا با آن مي‌جنگيد کتائب حزب‌الله نام داشت و هم‌چنين سپاه بدر اين شبه نظاميان في‌الواقع آتش جنگ فرقه‌يي را در عراق فروزان‌تر مي‌کنند. و همين خصومت‌هاي فرقه‌يي است که به داعش فرصت مي‌دهد تا نيروهاي جديد در مناطقي مثل سوريه و عراق جذب کند.
و من فکر مي‌کنم ژنرال دمپسي و رئيس‌جمهور اوباما به شما خواهند گفت که ما بايد از حمايت سني‌ها در عراق برخوردار باشيم تا بتوانيم در برابر داعش در عراق موفق شويم.
من به‌طور خاص نگران اين موضوع هستم که در برخي از مقالات گفته مي‌شود، اگر توافق هسته‌يي با رژيم ايران به نتيجه برسد - و من واقعاً نمي‌دانم که چنين چيزي اتفاق خواهد افتاد يا نه - ولي اگر اتفاق بيفتد، آمريکا اين امکان را خواهد يافت که با رژيم ايران بر سر يک‌سري مسائل منطقه‌يي همکاري کند. من فقط مي‌خواهم به همه هشدار بدهم که منافع رژيم ايران در منطقه با منافع ما در منطقه يکسان نيست. رئيس‌جمهور اوباما و دولت آمريکا به‌نظر من به‌درستي گفته‌اند که ما نمي‌توانيم تنها با توسل به ابزار نظامي، با داعش، اين گروه وحشتناک که فجايع هولناکي مرتکب مي‌شود، مقابله کنيم. بايد يک راه حل سياسي وجود داشته باشد. و بر اساس آن‌چه من در رابطه با سوريه و عراق به شما گفتم، اميدوارم به اين درک رسيده باشيد که رژيم ايران خواستار يک راه حل سياسي با اپوزيسيون سوريه نيست. رژيم ايران به‌دنبال يک توافق سياسي بين سني‌ها و شيعيان در عراق نيست. آنها در عمل باعث افزايش خصومت‌هاي فرقه‌يي شده‌اند. بنابراين، اين‌که چگونه مي‌توان با رژيمي که استراتژي کاملاً متفاوتي نسبت به استراتژي آمريکا دارد همکاري نمود، به‌هيچ وجه روشن نيست.
دوم، رژيم ايران از حزب‌الله در لبنان حمايت مي‌کند و جنگ با اسرائيل را ترويج مي‌کند. يعني همان ايده‌يي که رژيم ايران و حزب‌الله به آن مي‌گويند «جبهة مقاومت». بنابراين، چگونگي همکاري بعد از قرارداد هسته‌يي اصلاً روشن نيست.
و در آخر، رژيم ايران خود به‌دنبال صدور انقلاب در منطقه است. و آمريکا متحدان زيادي مثل ترکيه، عربستان سعودي، امارات متحدة عربي، قطر و مصر دارد که از تلاش‌هاي (رژيم) ايران براي صدور انقلاب در منطقه بسيار نگرانند. در واقع ارائة يک راه حل سياسي در شرايطي که تا اين حد بي‌اعتمادي بين کشورهاي عربي و رژيم ايران وجود دارد، دشوارتر مي‌شود. و اعمال رژيم ايران اين شرايط را وخيم‌تر کرده است، از جمله عملکرد آن در سوريه و عراق. بنابراين، من از اين جمع مي‌خواهم که علاوه بر مسائل داخل ايران، نسبت به تأثيرات مخرب سياست رژيم ايران در منطقه نيز آگاه باشد. مجدداً از دعوت شما سپاسگذارم و روز حقوق بشر را به شما تبريک مي‌گويم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر