۱۳۹۷ مرداد ۳۰, سه‌شنبه

تجمع فیضیۀ قم شکاف جناح‌هایی از روحانیون و پاسداران در ایران را آشکارتر کرده است

 تجمع فیضیۀ قم شکاف جناح‌هایی از روحانیون و پاسداران در ایران را آشکارتر کرده است



چهار روز پس از برگزاری نشستی اعتراضی علیه دولت حسن روحانی و برخی مسئولان در مدرسۀ فیضیه قم با حضور جمعی از طلاب و اعضای سپاه پاسداران، شورای عالی حوزه های علمیه از موضعگیری در قبال این نشست و مواضع اعلام شده در آن خوداری کرده است.
media
آیت الله احمد خاتمی، عضو این شورا، در گفتگو با ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، از هر گونه اظهار نظر شخصی دربارۀ این نشست امتناع و ابراز امیدواری کرد که شورای عالی حوزه های علمیه بزودی دربارۀ نشست اعتراضی طلاب و پاسداران در مدرسۀ قیضیه قم اظهار نظر کند. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران نیز اعلام کرد که سپاه پاسداران "به زودی در بارۀ این نشست بیانیه ای صادر می کند و به سئوالات و ابهام ها پاسخ می دهد."
در این حال، آیت الله ناصر مکارم شیرازی با انتشار بیانیه ای برگزاری این نشست را "به تمام معنا یک فاجعه" خواند. او در این بیانیه تأکید کرد که "مسئولان حوزۀ علمیه باید روشن کنند این نشست زیان بار با اجازه چه کسی صورت گرفته و مسئولان سپاه نیز باید روشن کنند که آیا با اجازه آنها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته اند یا خیر"
در تجمع روز پنجشنبه ٢۵ مرداد ماه در مدرسۀ فیضیه قم به جز حسن رحیم پورازغدی، حسین طیبی فر، فرماندۀ تیپ ٨۳ امام جعفر صادق در قم سخنرانی کرد.
سردار حسین طیبی فر در سخنرانی اش تجمع مدرسۀ فیضیه قم را اخطار به دولت حسن روحانی خواند، در حالی که حسن رحیم‌پورازغدی منشاء سکولاریسم را نه دانشگاه های کشور، بلکه حوزه های علمیه معرفی کرد. او از جمله گفت : "در حوزه علمیه به مسائل روز کشور و مسائل حل نشده توجه نمی شود و در زمینۀ فقه بانکی و اقتصادی بی سوادی حوزه و دانشگاه موج می زند."
در واکنش به این سخنان، آیت الله مکارم شیرازی در بیانیه خود گفته است که در تجمع مدرسۀ فیضیه قم "بدترین اهانت ها به حوزۀ علمیه و مراجع شیعه شد". ناصر مکارم شیرازی در بیانیه اش همچنین تصریح کرده است که در این نشست برخی طلاب با در دست گرفتن پلاکاردهایی حسن روحانی را به اتهام مماشات با آمریکا به مرگ تهدید کردند و تلویحاً اعلام نمودند که هاشمی رفسنجانی نیز به دلیل مشابه به قتل رسید.
حسن رحیم پورازغدی در سخنرانی پنجشنبه اش در مدرسۀ فیضیه از رئیس قوۀ قضائیه پرسید چرا فهرست قضات فاسد را منتشر نمی کند. او همچنین گفت : "باید با مفسدان برخورد علنی شود تا مردم به عملکرد قوۀ قضائیه شک نکنند." رحیم پورازغدی در سخنانش همچنین گفت که "ضربۀ اصلی باید به فساد در درون حکومت وارد شود" و "اشرافیت مذهبی" از بین برود.
در نشست روز پنجشنبه مدرسۀ فیضیه قم برخی حاضران پلاکاردهایی تهدیدآمیز علیه حسن روحانی در دست داشتند که بر روی شان از جمله نوشته شده بود : "ای آنکه مذاکره شعارت/استخر فرح در انتظارت." این شعار که به خفگی مرموز هاشمی رفسنجانی در استخر اشاره و اعتراف می کرد، واکنش هایی را در پی داشت. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، با اشاره به همین شعار نوشت که "لااقل بخشی از حوزه علمیه قم از نظر بینش اجتماعی و سیاسی دچار انحطاط شده است." او در ادامه افزود : "این شعار می تواند سرنخی برای نحوۀ فوت هاشمی رفسنجانی باشد که برای بسیاری از اذهان به صورت یک معما باقی مانده است." به گفتۀ علی مطهری، در واقع، مفهوم این شعار خطاب به حسن روحانی این است "که آقای رئیس جمهور ما همانطور که سر آقای هاشمی را زیر آب کردیم سر تو را هم زیر آب خواهیم کرد."
در اظهاراتی جداگانه، فاطمه هاشمی، دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی، با استناد به پلاکارد یاد شده گفت که شعار این پلاکارد "صراحتاً مرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی را ترور و قتل آنهم خفه کردن در آب اعلام می کند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر