۱۳۹۷ شهریور ۷, چهارشنبه

اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، شورای امنیت اجازه اقدام نظامی می‌دهد - عربستان:

 اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، شورای امنیت اجازه اقدام نظامی می‌دهد - عربستان:

تهدید به بستن خلیج‌فارس نشانه تنگنای رژیم ایران
به گزارش یورونیوز در تاریخ چهارشنبه ۷شهریور ۹۷به‌دنبال تهدیدات رژیم ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز عربستان سعودی اعلام کرد: اگر رژیم حاکم بر ایران تنگه هرمز را ببندد شورای امنیت سازمان ملل احتمالاً اجازه اقدام نظامی در این زمینه را خواهد داد.

آیا رژیم ایران می‌تواند تنگه هرمز را مسدود کند؟

ابراهیم المهنا، مشاور وزیر انرژی عربستان روز سه‌شنبه گفت رژیم ایران نمی‌تواند تمام یا بخشی از تنگه‌های هرمز یا باب‌المندب را مسدود کند. وی همچنین افزود که تحریم‌های کنونی علیه ایران نمی‌تواند صادرات (نفت) این کشور را به شکل کامل متوقف کند.
تنگه هرمز یکی از هشت گذرگاه استراتژیک حمل‌‌ و نقل دریایی نفت جهان است و حدود ۳۰درصد از نفت عبوری از گذرگاههای استراتژیک جهان از این تنگه می‌گذرد.
عربستان اعلام آمادگی کرده که با افزایش صادرات نفتی خود جای خالی احتمالی نفت ایران در بازار جهانی را پر کند.

تحریمهای نفتی و تهدید رژیم ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز

با نزدیک شدن به موعد اجرای تحریم نفتی آمریکا علیه رژیم ایران آخوند حسن روحانی در یک موضعگیری عکس العملی اعلام کرد: «معنی ندارد ایران نتواند نفتش را صادر کند و دیگران صادر کنند.» شماری از سرکردگان سپاه پاسداران این رژیم هم در هفته‌های گذشته از احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی تهران سخن گفتند.
تحریم‌های نفتی آمریکا علیه رژیم ایران از ۱۳آبان به مرحله اجرا درمی‌آید و ایالات متحده اعلام کرده است با پشتیبانی دیگر کشورها از طرح قطع خرید نفت رژیم ایران و اعمال تحریم‌های ثانویه صادرات نفت این کشور را متوقف خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
تهدید به بستن خلیج‌فارس نشانه تنگنای رژیم ایران
علیرضا تنگسیری یکی از سرکردگان نیروی دریایی رژیم ایران گفت رژیم ایران کشتی‌های نظامی و تجاری را زیر نظر می‌گیرد. او بستن تنگه هرمز و متوقف کردن نقل و انتقال دریایی در خلیج‌فارس را دور ندانست.
تهدید به بستن یا به‌دست گرفتن کنترل تنگه هرمز کارتی است که رژیم ایران در مواجهه با هر بحرانی، با آن بازی می‌کند. این بار نیز که از تنگنای تحریم و بحران اقتصادی رنج می‌برد و اقتصادش فلج شده است دوباره زبان تهدید را بکار می‌گیرد.
اظهارات سرکردگان این نظام و سپاه پاسداران آن مبنی بر به‌دست گرفتن کنترل خلیج‌فارس و تنگه هرمز، موضعی در پاسخ به تصمیم آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.
با اعلام این تصمیم آمریکا، خامنه‌ای و روحانی بلافاصله اعلام کردند که تنگه هرمز را خواهند بست و مانع از آن خواهند شد که دیگر کشورها از آن استفاده کنند.
با تهدیدهای رژیم ایران باقدرت مقابله خواهد شد
وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت آمریکا با تهدیدهای رژیم ایران مقابله خواهد کرد و متعهد شد که از خطوط صادرات نفت در تنگه هرمز حفاظت کند.
جوزف ووتل فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نیز نسبت به تهدیدهای رژیم ایران هشدار داد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت کشورش با قدرت در مقابل رژیم ایران خواهد ایستاد.
وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۲۷اوت با انتشار توییتی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که تنگه هرمز، تحت نظارت قوانین دریانوردی بین‌المللی قرار دارد و ایران برخلاف ادعایش، آن را کنترل نمی‌کند. وی در این توئیت تأکید کرد: «تنگه هرمز آب راهی بین‌المللی است».
مایک پمپئو افزود: «ایالات متحده به همکاری با متحدان در منطقه برای تضمین آزادی دریانوردی بین‌المللی حرکت بازرگانی در آب‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد».

مطالب مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر