۱۳۹۷ مرداد ۱۸, پنجشنبه

«9 میلیارد دلار ارز دولتی 4200 تومانی در ایران گم شده است»

«9 میلیارد دلار ارز دولتی 4200 تومانی در ایران گم شده است»
عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران
العربیه.نت فارسی
عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران، پنجشنبه 9 اوت، از گم شدن 9 میلیارد دلار ارزی که با نرخ دولتی داده شده است خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، یوسفیان با بیان این مساله گفت: «شفاف سازی اولین گام برای جلوگیری از رانت ارزی 4200 تومانی است».
آپریل گذشته پس از آن‌که نرخ دلار در ایران سیر صعودی آغاز کرد، دولت ایران با اعلام تک نرخی کردن ارز، قیمت دلار را 4200 تومان اعلام و رد و بدل کردن دلار با نرخ بالاتر را قاچاق و شامل مجازات دانست. این تصمیم دولت البته به بازگشت ثبات به بازار دلار کمکی نکرد و قیمت دلار در بازار آزاد تا مرز 12 هزار تومان پیش رفت.
دولت ایران پس از آن اقدام به اختصاص دلار 4200 تومانی برای وزارت‌خانه‌ها، برخی شرکت‌ها و همچنین اقلام وارداتی کرد که بنا به گفته مسئولان، برخی سوء استفاده‌های مالی و رانت‌خواری‌ها در این زمینه روی داده است.
یوسفیان ملا افزود: «اولین گامی که باید در این بخش برداشته شود همانند همه موارد مبارزه با مفاسد اقتصادی، شفافیت است. یعنی هیچ دلیلی ندارد کسی ارزی را برای واردات گندم یا کالاهای ضروری مانند دارو گرفته باشد و محرمانه باشد».
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران به اختصاص 11 میلیارد دلار ارز دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: «از این مقدار تنها 2 و نیم میلیارد دلار افشا شده و متاسفانه مشخص نیست نزدیک به 9 میلیارد دلار چه شده است».
وی متذکر شد: «اگر تاکنون موفق نشدیم تا ارز را تک نرخی کنیم، به خاطر کالاهای ضروری بوده است. تک نرخی کردن ارز یعنی رها کردن ارز در بازار تا با گردش مالی و اقتصادی در کشور قیمت خودش را بیابد. در حال حاضر ارز به 8 الی 9 هزار تومان رسیده در این صورت با این ارز نمی‌توان برنج و گندم از خارج از کشور خریداری کرد و امکان زندگی برای مردم نیست و دولت ناگزیر است برای دارو یا کالای اساسی، ارز را با قیمت پایین‌تری ارائه دهد».
او تاکید کرد: «مصرف گندم در کشور بین 11 تا 11 و نیم میلیون تن در سال است و 2.5 تا 2 میلیون و 700 هزار تن مصرف برنج سالانه است. ما 2 میلیون تن تولید برنج داریم و 700 هزار تن کسری داریم اگر ارز را دقیقا به همین اندازه اختصاص دهند، دیگر برای قاچاقچی منفعتی وجود نخواهد داشت».
وی ادامه داد: «میزان مصرف دارو نیز مشخص است و بیماران خاص مشخص هستند و اگر به تعداد مورد نیاز دارو، ارز را اختصاص دهند و این مقدار و شرکت وارد کننده را افشا کنند، تکلیف مردم مشخص می‌شود».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر