۱۳۹۷ مرداد ۱۵, دوشنبه

شرکت‌های اروپایی بازنده در ایران پس از تحریم‌های جدید

شرکت‌های اروپایی بازنده در ایران پس از تحریم‌های جدید

تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران که قرار است از روز دوشنبه (۱۵ مرداد) آغاز شود، بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی را با مشکلات فراوانی روبه‌‌رو کرده است.
برخی از شرکت‌هایی که در پی برقراری تحریم‌‌ها مجبور به بازنگری در روابط شان با ایران شده‌اند، فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کرده یا کاهش داده‌اند. این شرکت‌ها نگران آن هستند که با تحریم‌های آمریکا مواجه و مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین شوند.
صنعت خودروسازی
شرکت خودروسازی "پی‌اس‌آ" فرانسه، سازنده پژو و سیتروئن، در ماه ژوئن اعلام کرد که به خاطر رعایت تحریم‌های آمریکا فعالیت‌های خود در ایران را متوقف می‌کند. در بیانیه‌ای که روز دوشنبه (۱۴ خرداد / ۴ ژوئن) از طرف این شرکت منتشر شد از جمله آمده است که پایان یافتن همکاری این شرکت با ایران به خاطر هماهنگ شدن با قوانین آمریکا بوده است.
گروه خودروسازی "پژو" و "پی‌اس‌آ" که دومین شرکت بزرگ خودروسازی اروپاست، در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) ۴۴۵ هزار خودرو به ایران فروخت و به این ترتیب ایران در این سال بالاترین بازار فروش خودروهای این گروه در خارج از فرانسه شد.
شرکت خودروسازی "رنو" اعلام کرده که می‌خواهد همچنان در بازار ایران بماند، اما فعالیت‌های خود در این کشور را محدود خواهد کرد. شرکت خودروسازی "رنو" البته در بازار آمریکا حضور ندارد ولی سهام اصلی شرکت خودروسازی نیسان که در آمریکا فعال است، به " رنو" تعلق دارد.
شرکت خودروسازی مرسدس بنز آلمان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) با دو شرکت خودروسازی ایران قراردادهایی برای تحویل کامیون‌های دایملر (بنز) امضا کرد. این قراردادها مشارکت دو کشور براى فروش خودروهای سنگین مرسدس مانند کامیون بود و خودروهای سواری مرسدس بنز را شامل نمی‌شد.
شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) اعلام کرد که با برداشته شدن تحریم‌های ایران پس از ۱۷ سال به این کشور باز می‌گردد. اما فعالیت‌های گسترده این شرکت در آمریکا سبب شد که فعالیت‌های فولکس واگن در ایران گسترده نشود.
آلمان و ایتالیا دو صادرکننده بزرگ کالا به ایران
 فروش کالاهای آلمانی به ایران که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶/ ۲ میلیارد بود، در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) به سه میلیارد رسید و آلمان در حال حاضر بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران است.
صادرات کالاهای ایتالیایی به ایران نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۰درصد افزایش یافت. در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) صادرات کالاهای ایتالیایی به ایران افزایشی ۵/ ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد و صادرات ایتالیا به ایران در این سال به مرز ۷/ ۱میلیارد یورو رسید.
صنعت هواپیماسازی
شرکت‌های هواپیماسازی نیز پس از پایان تحریم‌ها با ایران به دنبال قراردادهای سنگین اقتصادی با ایران بودند تا ناوگان هوایی فرسوده ایران را نوسازی کنند.
ایران در دسامبر ۲۰۱۶ قراردادی با شرکت هواپیماسازی ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۸ میلیارد یورو امضا کرده بود. ایران تا‌کنون سه فروند از این هواپیماها را دریافت کرده و قرار بود تا سال ۲۰۲۴ بقیه آنها را تحویل بگیرد.
 مدیر عامل ایرباس، گیوم فاوری، در ماه ژوئن سال جاری میلادی (۲۰۱۸) در گفت‌وگویی به روزنامه آلمانی "هامبورگر آبند بلات" گفت: « ما منتظر بررسی جزئیات تحریم‌های جدید هستیم. اما به احتمال قوی، امکان تحویل ۹۷ هواپیمای باقی‌مانده به ایران را نخواهیم داشت.»
قرارداد ایران با ایرباس از این رو شامل تحریم‌های آمریکا می‌شود که قسمتی از قطعات هواپیماهای ایرباس در آمریکا تولید می‌شوند.
شرکت‌های هوایی بریتیش ایرویز و لوفت هانزا، کمی پس از آغاز پروازهای مستقیم خود به ایران، مجبور به توقف این پروازها به خاطر تحریم‌ها شده‌اند.
شرکت هواپیمایی دولتی ایران (هما) برای بهبود ناوگان فرسوده‌اش به هواپیماهای جدید نیازی مبرم دارد. ایران قرار بود ۲۰ فروند هواپیمای مسافربری از شرکت هواپیماسازی "آی‌تی‌آر" بخرد. "آی‌تی‌آر" شرکتی است که از طریق همکاری ایرباس فرانسه و شرکت لئوناردوی ایتالیا شکل گرفته است.
گرچه ایران ایر اعلام کرده که پنج فروند از این هواپیماها تا روز یکشنبه (۱۴ مرداد / ۵ اوت) به ایران تحویل داده می‌شود، اما شرکت هواپیماسازی "آی‌تی‌آر" گفته است که به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند هواپیماهای سفارش داده شده از سوی ایران را به این کشور تحویل بدهد.
نفت
به دنبال تهدیدهای آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای، مسئولان غول نفتی توتال فرانسه نیز اقدام به بررسی عملکرد خود در پروژه پارس جنوبی کردند. مسئولان شرکت توتال اعلام کردند که تمایلی به ادامه فعالیت خود در این عرصه ندارند.
خروج توتال از قرارداد پنج میلیاردی در فازهای نخست صورت گرفت و اکنون جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد این طرح را به شرکت چینی (CNPC) بسپارد.
شرکت‌های انرژی "انی" و "شل" فعالیت‌های چندانی در بازار ایران ندارند.
شرکت آلمانی زیمنس در سال ۲۰۱۶ فعالیت‌های خود را در ایران آغاز کرد. زیمنس از جمله توربین‌های گازی و ژنراتورهایی برای نیروگاه‌ها به ایران می‌فروشد. زیمنس همچنین برنده قراردادی برای فروش کمپرسورهایی به یک پردازنده گاز طبیعی در ایران شده است.
جو کایزر، مدیر عامل اجرایی زیمنس در ماه آوریل سال جاری میلادی (۲۰۱۸) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان خبر داد که این شرکت هیچ فعالیت اقتصادی جدیدی را در ایران آغاز نخواهد کرد. او گفت علت این تصمیم خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم‌هاست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر