علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، سه‌شنبه 31 ژوئیه با بیان این‌که بهتر بود در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما در آمریکا، بسیاری مسائل میان تهران و واشینگتن حل می‌شد، مذاکرا در شرایط فعلی با آمریکا را «همراه با خواری و تحقیر» دانست.
به گزارش خبرگزاری پارلمان ایران (خانه ملت) علی مطهری درباره پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با مقام‌های ایرانی، گفت: «وضعیت فعلی برای وارد شدن به مذاکره با آمریکا مناسب نیست، زیرا توام با ذلت و خواری است».
روز دوشنبه ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود: «چگونه می‌توان تنش‌ها با ایران را کاهش داد و آیا آماده هستید با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دیدار کنید؟» گفت: «با هر کس که باشد دیدار می‌کنم، من به دیدارها و مذکرات به ویژه هنگامی که خطر جنگ وجود داشته باشد ایمان داریم».
او ادامه داد: «البته که حاضرم با آن‌ها دیدار کنم، هروقت آن‌ها بخواهند، نمی‌دانم آن‌ها آماده هستند یا نه. هیچ پیش‌شرطی هم نداریم، هر وقت آن‌ها بخواهند، هم برای آن‌ها خوب است هم برای دنیا».
نایب رئیس مجلس شورای ایران بیان کرد: «اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و تحریم‌ها را علیه ایران برقرار نکرده بود، به نظر من وارد مذاکره شدن با آمریکا اشکالی نداشت همانطور که بهتر بود در زمان اوباما با آمریکا رابطه برقرار می‌کردیم و حتی وارد مذاکره هم می‌شدیم ولی آن فرصت را از دست دادیم».
وی با بیان اینکه اکنون مذاکره با آمریکا توام با خواری و تحقیر است و فعلا مذاکره با آمریکا مناسب نیست، افزود: «اصل مذاکره را قبول دارم زیرا اصل مذاکره در شرایط مناسب و عادلانه می‌تواند مفید باشد».
ترامپ ماه مه گذشته خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را اعلام کرد؛ توافقی که برپایه آن در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور تعلیق شد.
دولت آمریکا در تلاش است تا به توافقی جامع‌تر با ایران دست بیابد که علاوه بر برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را هم در بر گیرد.
گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، کشورهای طرف مذاکره ایران در توافق هسته‌ای بودند. دیگر کشورها خواستار ابقای توافق هستند اما به نظر می‌رسد نمی‌توانند در برابر تحریم‌های آمریکا تاب بیاورند، از این رو در ماه‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های اروپایی و حتی آسیایی که پس از برجام قراردادهایی با ایران امضا کرده بودند، از بازار این کشور خارج شدند.

بخشی از شرایط کنونی به دلیل سوء مدیریت است

مطهری درباره شرایط بحرانی اقتصادی به وجود آمده در کشورش گفت: «در بوجود آمدن این وضعیت، دولت نیز حتما سوءمدیریت داشته است اما نمی‌توان همه تقصیرها را به گردن دولت روحانی انداخت».
وی در ادامه اظهار داشت که اکنون زمان مناسبی برای طرح مسائلی مانند «عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور» نیست.
وی در ادامه افزود:« بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و الان به این هدف خود رسیده و مسئول شرایط به وجود آمده کنونی است، اگر کل نظام مصمم بر اجرای برجام بود و سرمایه گذاری‌های زیادی از طرف اروپایی‌ها و... در ایران انجام شده بود، امروز ترامپ به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود».
گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در حال جمع‌آوری امضا برای طرح عدم کفایت سیاسی و استیضاح حسن روحانی رئیس‌جمهوری این کشور هستند.
به گزارش سایت الف، حسینعلی حاجی دیلگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه، با باین این‌که این طرح در جلسه روز سه‌شنبه 31 ژوئیه تهیه شده، گفت: «نمایندگانی از فراکسیون‌های امید، مستقلین و ولایی این طرح را تهیه کرده و در حال جمع آوری امضاء برای آن هستند».
روز دوشنبه قیمت هر دلار در بازار آزاد ایران، به مرز 11800 تومان رسید. این در حالی است که هنوز تحریم‌های آمریکا علیه ایران که قرار است در پی خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای (برجام) از سر گرفته شود، آغاز نشده است.