۱۳۹۷ شهریور ۸, پنجشنبه

هشدار وزیر خارجه فرانسه:‌ رژیم ایران نمی‌تواند از مذاکره بر سر برنامه موشک بالستیک طفره برود

هشدار وزیر خارجه فرانسه:‌ رژیم ایران نمی‌تواند از مذاکره بر سر برنامه موشک بالستیک طفره برود

ژان ایو لو دریان
ژان ایو لو دریان
ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه امروز پنجشنبه ۸شهریور۹۷ در دیدار با وزیران دفاع و خارجه اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش هشدار داد: «رژیم ایران باید به اصول پایه‌یی توافق هسته‌یی احترام بگذارد. من فکر می‌کنم این کار را انجام می‌دهد، اما با این حال این رژیم نمی‌تواند از بحث ‌و مذاکره در مورد سه موضوع بزرگ دیگر که موجب نگرانی ما هستند، طفره برود».
برنامه موشکی، دخالت رژیم ایران در منطقه خاورمیانه و برنامه هسته‌یی پس از سال ۲۰۲۵ سه موضوعی هستند که فرانسه اصرار دارد باید به‌طور وسیع‌تر و همه‌جانبه‌تر در مورد مذاکره صورت گیرد.

فرانسه دیپلماتهایش را از سفر به ایران منع کرد
 

خبرگزاری رویترز خبر داد دولت فرانسه دیپلماتهایش را از سفر به ایران منع کرد. علت این تصمیم طرح بمب‌گذاری علیه اپوزیسیون ایران در پاریس بوده است.
پاریس ـ بنا‌ به یک گزارش داخلی که رویترز آن را دیده است، فرانسه به دیپلماتها و مقامات وزارت خارجه‌اش گفته است تمامی سفرهای غیرضروری به ایران را تا مدت نامعلومی به تعویق بیاندازند و در این رابطه به خنثی شدن یک توطئه بمب‌گذاری و سرسخت‌تر شدن روابط تهران نسبت به فرانسه اشاره کرده است.
هر گونه سخت‌تر شدن روابط با فرانسه ممکن است مشکلات بیشتری را برای رژیم ایران ایجاد کند.
فرانسه یکی از قوی‌ترین حامیان برجام بوده که دونالد ترامپ در ماه می‌ از آن خارج شد...
بعضی کشورهای اروپایی مانند فرانسه تعهد داده‌اند که ضربه اقتصادی ناشی از تحریمهای آمریکا به ایران را کاهش دهند اما قادر نبوده‌اند شرکتهای اروپایی را به ماندن در ایران متقاعد کنند...

موضع خصمانه تهران علیه پاریس

در این گزارش آمده است یک توطئه بمب‌گذاری علیه یک گردهمایی که توسط اپوزیسیون تبعیدی ایرانی در حومه پاریس برگزار شده بود و در آن رودی جولیانی وکیل ترامپ شرکت داشت به‌عنوان علامتی از موضع خصمانه تهران نسبت به فرانسه تلقی شده است.
موریس گوردو مونتاین (Gourdault-Montagne) مدیرکل وزارت‌خارجه فرانسه طی یادداشتی نوشته است رفتار مقامات ایران حاکیست موضع آنها نسبت به کشور ما و برخی متحدان ما خصمانه‌تر شده است.
گوردو مونتاین افزود با توجه به ریسکهای امنیتی شناخته شده... از تمامی کارکنان این وزارتخانه چه از مقر اصلی یا در پستهای خارج خواسته شده تا اطلاع ثانوی غیر از کارهای اورژانس، هر گونه برنامه‌های سفر به ایران را به تعویق بیاندازند.
این دستورالعمل همچنین بر اساس یادداشت جداگانه‌ای که به رویترز نشان داده شده، به مقامات ادارات دولتی در خارج از وزارت‌خارجه منتقل شده تا به کارکنانی که قصد مسافرت به ایران دارند نیز داده شود.

مقامهای رژیم ایران در سفارت پاریس سکوت کردند

مقامات ایرانی در سفارت ایران در پاریس به یک تقاضا برای اظهارنظر پاسخ ندادند.
آخرین توصیه مسافرتی فرانسه به شهروندانش در دهم ماه می‌ بوده که از مسافرانی که وارد ایران می‌شوند خواسته بود در انتقال تجهیزات الکترونیکی به ایران مانند پهپاد و واکی تاکی و عکس به تعداد زیاد احتیاط کنند.
در این یادداشت آمده است، اگر چه رئیس‌جمهور ماکرون در مورد حفظ برجام صحبت می‌کند. چگونه اعتماد بین تهران و پاریس فرسوده شده و کاهش یافته و روابط بین طرفین به‌طور فزاینده‌یی تیره شده است.
رژیم ایران گفته بود هیچ ربطی به توطئه حمله با بمب که گفته شده علیه گردهمایی شورای ملی مقاومت ایران(NCRI) در ۳۰ژوئن بوده نداشته است.
آلمان یک دیپلمات ایرانی مستقر در اتریش را بازداشت کرده است و بلژیک که توطئه در آن خنثی شد خواستار استرداد این دیپلمات به بلژیک شده است.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس ـ تسنیم: فرانسه دیپلماتهای خود را از سفر به ایران منع کرد

مقامات فرانسوی به دیپلمات‌های و مقامات وزارت‌خارجه این کشور گفته‌اند که تا اطلاع ثانوی، تمامی سفرهای غیرضروری خود را به ایران متوقف کنند.
فرانسوی‌ها دلیل این اقدام خود را به ادعای طرح ناکام بمب‌گذاری و سخت‌تر شدن نگرش ایران نسبت به فرانسه نسبت داده‌اند.
به نوشته رویترز، در دستورالعمل دولت فرانسه، ماجرای ادعایی بمب‌گذاری در تجمع مخالفان ایران در پاریس که وکیل شخصی ترامپ نیز در آن حضور داشته، نشانه‌ای از موضع خصمانه‌تر ایران به فرانسه توصیف شده و به‌عنوان یکی از دلایل این تصمیم عنوان شده است.
موریس گوردو مونتاین،‌ دبیرکل وزارت‌خارجه فرانسه در دستورالعملی که صادر کرده، آورده است: «رفتار مقامات ایرانی نشان‌دهنده سخت‌تر شدن موضع آنها در قبال کشورمان و همچنین برخی از شرکای ما است».
در این دستورالعمل آمده است: «با توجه به ریسک‌های امنیتی... تمامی افسران ادارات مختلف، چه در ستاد مرکزی یا پست‌های خارجی مستقر هستند، باید تا اطلاع ثانوی،‌ به غیر موارد و سفرهای ضروری،‌ از سفر به ایران خودداری کنند».

بیشتر بخوانید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر