۱۳۹۷ شهریور ۵, دوشنبه

واکنش مایک پمپئو به دادگاه لاهه: آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است

واکنش مایک پمپئو به دادگاه لاهه: آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۵شهریور۹۷ در یک بیانیه گفت:‌ دونالد ترامپ به یک دلیل ساده از برجام خارج شد؛ برجام در تضمین امنیت مردم آمریکا در برابر تهدید ایجاد شده توسط سران رژیم ایران ناکام بود.

آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است 

مایک پمپئو افزود: ما به همکاری با همپیمانانمان خود برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در منطقه، بستن راه تأمین مالی تروریسم از سوی آنها و مقابله با گسترش موشکهای بالستیک و دیگر سامانه‌های جنگ‌افزاری پیشرفته توسط رژیم ایران که صلح و ثبات بین‌المللی را تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد. ما همچنین اطمینان خواهیم یافت که ایران – نه اکنون و نه هیچ گاه دیگر – هیچ راهی برای دستیابی به یک جنگ‌افزار هسته‌یی نخواهد داشت. ایالات متحده در کنار مردم ایران ایستاده است؛ مردمی که در آرزوی داشتن یک کشور دارای فرصت‌های اقتصادی، شفافیت دولتی، و بدون سرکوب هستند.
این بیانیه ساعتی بعد از آن منتشر شد که روند رسیدگی به شکایت رژیم آخوندی از آمریکا به‌دلیل خروج از برجام در دادگاه لاهه، آغاز شد. مایک پمپئو در این بیانیه همچنین ضمن اعتراض به‌عملکرد سران رژیم آخوندی، اعلام کرد ایالات متحده از حقوق خود دفاع خواهد کرد.

وی افزود: امروز مرحله قرائت کیفرخواست شفاهی در محضر دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه در مورد درخواست برای اقدامات موقت در رابطه با یک پرونده با عنوان تخلفات ادعایی از پیمان دوستی و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی ۱۹۵۵ که از سوی رژیم ایران علیه آمریکا مطرح شده است، آغاز شد. ارائه این دادخواست توسط رژیم ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری تلاشی است از سوی این رژیم برای مداخله در حقوق حاکمیتی ایالات متحده برای اتخاذ اقدامات قانونی، از جمله اعمال مجدد تحریم‌هایی که برای محافظت از امنیت ملی ما ضروری است. درخواست دادرسی تنظیم‌شده توسط رژیم ایران سوء‌استفاده از این دادگاه است.

آمریکا استدلالهای خود را روز سه‌شنبه مطرح می‌کند

وی افزود: رژیم ایران ماه گذشته این شکایت را طرح کرد تا تصمیم ایالات متحده برای توقف مشارکت آن در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و برقراری مجدد تحریم‌هایی که در چهارچوب این قرارداد به تعلیق درآمده بودند را به چالش بکشد.
آمریکا استدلال می‌کند «دادگاه جهانی» صلاحیت قضایی برای رسیدگی به این پرونده را ندارد. قرار است آمریکا استدلال‌های خود را روز سه‌شنبه در دادگاه مطرح کند.
لازم به یادآوری است دولت دونالد ترامپ در ماه مه اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌یی برجام که در سال ۲۰۱۵ و در زمان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا امضا شد، خارج می‌شود و تحریمها علیه رژیم ایران را باز می‌گرداند. واشنگتن همچنین کشورهای دیگر را تهدید کرده است که اگر به واردات نفت از ایران بعد از تاریخ ۱۳ آبان ادامه دهند ممکن است با تحریمهای ثانویه آمریکا مواجه شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر