۱۳۹۷ مرداد ۱۵, دوشنبه

‌فردا روزی است که توافق اتمی ایران می‌میرد - سناتور لیبرمن:

  ‌فردا روزی است که توافق اتمی ایران می‌میرد - سناتور لیبرمن:

جو لیبرمن سناتور پیشین آمریکا
جو لیبرمن سناتور پیشین آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۸مه (۱۸اردیبهشت) به یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی خود یعنی خروج این کشور از توافق‌ هسته‌یی غرب با ایران عمل کرد و تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران را که به واسطه دستیابی به توافق هسته‌یی تعلیق ‌شده بودند، بازگرداند.

آمریکا اعلام کرد همه کشورها و شرکتهایی که پس از ۱۵مرداد با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند، مشمول مجازات‌‌های او خواهند شد. در این رابطه تلویزیون فاکس‌نیوز در گفتگویی با سناتور لیبرمن به جزئیات این داستان پرداخت.
فاکس نیوز : از اولین دور بازگشت تحریمها علیه رژیم ایران استقبال می‌کنیم که قرار است از فردا به مورد اجرا در آید. تحریمها با بیرون کشیدن آمریکا از توافق اتمی دوران اوباما مجدداً بازگشتند.
پرزیدنت ترامپ هفته گذشته گفت او مایل است با رهبر ایران بدون پیش‌شرط ملاقات کند ولی مقامات ایران فخر فروشی کردند.
رئیس‌جمهور ترامپ به سهم خود دیروز توییت کرد« ایران و اقتصاد آن به سرعت رو به وخامت می‌رود من ملاقات بکنم یا نکنم اهمیتی ندارد این به آنها بستگی دارد».
در این جا جوزف لیبرمن سناتور سابق که رئیس بنیاد اتحاد علیه ایران اتمی و همچنین رئیس پیشین کمیته امنیت داخلی و کاندیدای پیشین معاون ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۰ بوده است شرکت دارند.

عواقب تحریمهای جدید علیه رژیم ایران چیست؟

سؤال فاکس نیوز: عواقب این تحریمها که از سر گرفته می‌شوند و از فردا شروع خواهند شد چیست؟
سناتور جوزف لیبرمن: روز بسیار مهمی است روزی است که من هیچوقت فکر نمی‌کردم اتفاق بیفتد، فردا روزی است که به‌طور موثری توافقنامه اتمی ۲۰۱۵ ایران می‌میرد.
و این مرگی است که من به‌خاطر آن سوگواری نخواهم کرد زیرا توافقی بد بود و بسیاری چیزها داده شد از جمله تحریمها برداشته شدند که فشاری اقتصادی بر روی ایران بود.
تحریمهایی که توسط جمهوریخواهان و دموکراتهای کنگره طی سالیان تصویب شده بود و ما آن را مابازای گرفتن اندکی از جمهوری اسلامی برداشته بودیم. برای همین من پرزیدنت ترامپ را به‌خاطر این اقدامش تحسین می‌کنم. برای آن که ما را از توافقی بیرون کشید و ۹۰ روز به آن تا ۶ اوت مهلت داد، امروز آن روزیست که تحریمها باید بازگردند و امیدواریم که ایران را به پای میز مذاکره بازگرداند تا که توافق بهتری انجام شود.

تجارت با رژیم ایران خطرناک است

فاکس نیوز: شما انتظار دارید که این کار به مذاکره راه ببرد و آیا شما فکر می‌کنید احتمال برای توافقی کاراتر وجود دارد؟
سناتور لیبرمنمن فکر می‌کنم احتمال برای توافقی که کارایی داشته باشد وجود دارد زیرا رژیم تهران مشکلات بسیاری دارد. اقتصاد باعث سقوط ارزش ریال شده و بیش از ۸۰درصد ارزش خود را طی سال گذشته از دست داده است و تظاهرات در سراسر ایران در جریان است.
اٍعمال مجدد این تحریمها بدون توجه به آنچه سایر دولتهای اروپایی و آسیایی در مورد توافق اتمی ۲۰۱۵ ایران می‌گویند آنها با ایران تجارت نخواهند کرد زیرا این تجارت خطرناکی برای آنها خواهد بود. چونکه اساساً نمی‌خواهند گزینه‌‌یی را انتخاب کنند که آنها را از اقتصاد آمریکا که خواستار بازگشت این تحریمها ست، قطع کند.
فکر می‌کنم اگر دولت تهران عاقل باشد و افراطی نباشد که معمولاً اینچنین است به‌خاطر منافع خودش هم که شده به میز مذاکره باز خواهد گشت در غیر اینصورت ممکن است انقلاب دومی در ایران اتفاق بیفتند.
فاکس نیوز: در آخر این هفته آنها چنین احساسی داشتند. مردم ایران در خیابانها و شورشها و در خیابانها به ملاها میگفتند « گم شوید» و ناآرامیهای بسیاری بود و بیرون کشیدن آمریکا از توافق اتمی ایران به واقع درون سیستم سیاسی آنها بازتاب داشته است. شما گفتید که اقتصاد آنها در حال فروپاشی است، نتایج عملی این تحریمها زمانی که اجرایی شوند چه خواهد بود؟
سناتور لیبرمن : فکر می‌کنم مهمترین موضوع این است اکثر بازرگانان خارجی در ایران سرمایه‌گذاری نخواهند کرد و کسانی که بعد از توافق اتمی ۲۰۱۵ به ایران رفتند بیرون خواهند کشید زیرا بازگشت تحریمها اساساً آنها را در معرض این گزینه قرار می‌دهد که بخواهند با ایران که نود و چهارمین اقتصاد یا کوچکترین اقتصاد جهان است تجارت کنند یا با آمریکا که پایتخت سرمایه‌گذاری جهان است!

مطالب مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر