علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با اشاره به مشکلاتی که این کشور با آن مواجه است، اذعان کرد که از اعتماد مردم به نظام کاسته شده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، ناطق نوری دوشنبه 13 اوت در سخنانی، با بیان اینکه اعتماد مردم به دلیل عملکرد ما کم شده است، گفت: «ما از قبل هم مشکل خارجی داشتیم اما آن‌ها را طی کردیم؛ ما مسائل داخلی داریم».
وی در ادامه توضیح داد: «مردم در ابتدای انقلاب و زمان امام با کوپن و جیره زندگی می کردند، بمباران می شدند و بچه های خود را به جبهه می فرستادند، اما در عین حال به حضرت امام و نظام عشق می ورزیدند، اما امروز متاسفانه اعتماد مردم به دلیل عملکرد نظام کم شده است؛ ما از قبل هم مشکل خارجی داشتیم اما آنها را طی کردیم؛ ما مسائل داخلی داریم».
این اولین باری نیست که مسئولان بلند پایه در ایران از کاهش اعتماد عمومی به نظام سخن می‌گویند. علی خامنه ‌ای رهبر ایران دوشنبه با انتقاد شدید از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در ایران، این دستگاه‌ها را به سوء مدیریت، بی تدبیری و بی توجهی متهم ساخت. خامنه‌‍ای نتجیه این سوء مدیریت را، ایجاد بحران ارز و در نتیجه  بحران‌زایی داخلی و در تنگنا قرار دادن معیشت مردم دانست.
وی با اشاره به «کاهش ارزش پول ملی» و مشکلات اقتصادی، اضافه کرد که به عقیده «کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسؤولان» دلیل این اتفاق‌ها «مسأله خارجی نیست، درونی است. نه اینکه تحریم‌ها اثر نداشته باشد، اما عمده‌ تأثیر مربوط به عملکردهاست».
پیش از این محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران با انتشار پیام ویدیوئی گفته بود که اعتماد مردم به نظام به دلیل عملکرد بد و ناکارآمدی سیاست‌های آن از بین رفته است. احمدی نژاد ضمن هشدار به ادامه این روند، خواستار استعفای دولت حسن روحانی شد.
قبل از او نیز محسن هاشمی رفسنجانی، نیز از اعتماد عمومی سلب شده از نظام سخن به میان آورده بود.