۱۳۹۷ مرداد ۳۰, سه‌شنبه

بحران تهران در رأس اولویتهای دولت ترامپ چشم انداز رویارویی آمریکا و ایران با پایانی نامعلوم

بحران تهران در رأس اولویتهای دولت ترامپ - چشم انداز رویارویی آمریکا و ایران با پایانی نامعلوم

صحنه ای از تظاهرات مردم ایران
صحنه ای از تظاهرات مردم ایران
خبرگزاری ایلاف در مطلبی در مورد سیاست جدید آمریکا نیست به رژیم ایران نوشت: بحران ایران در صدر اولویتهای دولت ترامپ قرار دارد. بخشهایی از این مطلب در زیر آمده است:
خبرگزاری ایلاف. نیویورک: بعد از تشکیل «گروه کار ایران» که هدفش فشار آوردن جهت احترام به تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه تهران و امکان اعمال تحریمها بر کشورهایی است که به اقدامات واشینگتن ملتزم نیستند، واشینگتن در رابطه با پرونده ایران گام جدیدی برداشت.
گروه کار ایران را «برایان هوک» یک دیپلمات آمریکایی هدایت خواهد کرد که در پست مدیر اداره برنامه‌ریزی سیاسی در وزارت‌خارجه مشغول کار بوده  و پیش از آن، چه قبل و چه بعد از خروج پرزیدنت ترامپ از توافق اتمی در ماه می‌ گذشته بر گفتگوهای واشنگتن با هم‌پیمانان اروپایی اش در مورد تهران نظارت داشت.
موضوعی بسیار مهم
دکتر ولید فارس، مشاور سیاست خارجی کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ خاطرنشان کرد که تصمیم تعیین نماینده ویژه آمریکا برای هماهنگی پرونده‌های مربوط به ایران موضوعی بسیار مهم قلمداد می‌شود و من این پیشنهاد را چند ماه پیش ارائه داده بودم. همچنین در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ نیز این یکی از توصیه‌های من بود.
یکپارچه کردن تلاشها
وی در گفتگو با ایلاف حول چشم‌ انداز رویارویی آمریکا با ایران گفت: این تصمیم‌گیری یک جهش کیفی است. زیرا تلاشها در قبال ایران  و توانائیهای آمریکا که بین وزارت‌خارجه، وزارت دفاع، شورای امنیت ملی، کمیته‌های کنگره و سفارتخانه‌ها پراکنده بود را یکپارچه می‌نماید. به همین دلیل تشکیل یک اتاق عملیات مشترک توسط دولت آمریکا ضروری بود، زیرا پرونده ایران اگر نه برجسته‌ترین بلکه یکی از بحرانهای بسیار بزرگی است که ایالات متحده با آن روبه‌روست.

ایران در اولویت
ولید فارس افزود:‌ در پی خروج آمریکا از توافق اتمی و گسترش ایران در لبنان و سوریه و عراق و یمن و زد و خورد آمریکایی ـ اروپایی در مورد التزام به تحریمها، و با توجه به تهدید مستمر ایران علیه آمریکا و همپیمانانش در خلیج و خاورمیانه، ایران اولویت حداکثر را در سیاست دولت و کنگره و وزارت‌خارجه تشکیل می‌دهد و بحران رابطه با آن نسبت به بحران رابطه با کره شمالی چندین مدار بالاتر است.
آیا طرحهای تیلرسون پیش می‌رود؟
در مورد این نماینده ویژه یعنی «برایان هوک» که وزیر خارجه سابق، ریکس تیلرسون وی را در منصب مدیر طراحی سیاسی در وزارت‌خارجه منصوب کرده بود از ولید فارس سؤال شد. او در پاسخ گفت: طرح هوک تا این لحظه ناشناخته است اما او از دیپلماتهای حرفه‌یی وزارت‌خارجه بحساب می‌آید و انتخاب او بر این اساس انجام گرفته است. همچنین باید در نظر داشت که دولت می‌توانست فردی را خارج از کارمندان وزارت‌خارجه مشخص کند، اما این تصمیم‌گیری با یاری گرفتن از یک دیپلمات کارکشته و دادن اختیاراتی گسترده به وی اتخاذ شده است.

جای خالی اپوزیسیون ایران
غیبت تقریباً کامل اپوزیسیون ایران از طرح و برنامه‌های واشنگتن سؤالات زیادی را حول محتوای کارزار دولت آمریکا علیه رژیم ایران و نادیده گرفتن جایگاه یک اپوزیسیون سیاسی مطرح می‌سازد.
در این رابطه  ولیدفارس گفت:‌ به‌رغم شرکت مایک پمپئو در جشنواره‌ای که تعدادی از آمریکاییهای ایرانی‌ تبار در کالیفرنیا در آن شرکت داشتند و سخنرانی آتشین وی علیه رژیم ایران اما دولت آمریکا وارد شراکت با اپوزیسیون ایران نشده است. ضمن این‌که هواداران ترامپ دارای روابطی عالی با اپوزیسیون ایرانی حاضر در پاریس هم‌چون مجاهدین خلق هستند. همچنین روابطی بین مقامات آمریکا با پسر شاه و گروه‌های دیگر وجود دارد. طبعاً روابطی هم با گروه‌های دانشجویی و جوانان مستقل هست. به‌طور خلاصه در حال حاضر مشارکت استراتژیک بین دولت آمریکا و اپوزیسیون وجود ندارد.

اقدامات مناسب
در مورد اقداماتی که باید دولت ترامپ برای دستیابی به اهداف مشخص شده در قبال ایران اتخاذ کند،  ولیدفارس گفت: تغییر مسیری که به‌وقوع پیوسته در حد خودش مهم است و اگر آن را بین سیاست ترامپ و  اوباما مقایسه کنیم یک تغییر بزرگ حاصل شده است. رئیس‌جمهور سابق به سمت مشارکت کامل با رژیم ایران پیش می‌رفت و از مرحله توافق تا مرحله خروج از این توافق تحول بزرگی صورت گرفته است...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر