۱۳۹۷ شهریور ۴, یکشنبه

مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد کابینه روحانی اسیتضاح و برکنار شد

مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد کابینه روحانی اسیتضاح و برکنار شد

وزیر اقتصاد کابینه روحانی اسیتضاح و برکنار شد
وزیر اقتصاد و دارایی کابینه روحانی مسعود کرباسیان در جلسه امروز مجلس استیضاح و برکنار شد
استیضاح و برکناری کرباسیان با ۱۳۷رأی موافق و ۱۲۱رأی مخالف و ۲رأی ممتنع از مجموع ۲۶۰آرای مأخوذه برکنار شد. این دومین وزیر کابینه روحانی از تیم اقتصادی اوست که برکنار می‌شود. پیش از او علی ربیعی وزیر کار توسط مجلس برکنار شده بود.

موارد استیضاح وزیر اقتصاد روحانی

برخی از موارد استیضاح عبارت بود از: ناتوانی در تدوین و اعمال سیاستهای اقتصادی و مالی، ناتوانی در اداره اقتصاد کشور، عمل نکردن به تکالیف قانونی در حوزه بانکی، انجام نشدن برنامه‌‌یی که هنگام معرفی به مجلس ارائه داده بود،عدم اجرای عادلانه نظام مالیاتی که نتیجه آن به زیان قشرهای ضعیف بوده، تورم، عدم توجه به اقتصاد مقاومتی، ناتوانی در حمایت از تولید داخلی، ناتوانی در مردمی سازی، شفاف سازی و سالم‌سازی اقتصاد کشور، عدم مشارکت فعالانه در تنظیم سیاست و برنامه‌های اجرایی اقتصادی و مالی، عدم مدیریت مناسب بازار سرمایه، گمرک، مالیات، بیمه و خزانه‌داری و عدم نظارت مالی صحیح بر صحت جریان مبادلات اقتصادی.
برخی از استیضاح‌کنندگان گفتند که در کابینه روحانی، مسئولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی به هماهنگ‌کننده چند اداره تقلیل یافت و او عملاً نقش و فعالیتی در اداره امور اقتصادی کشور نداشت.

تشنج در مجلس ارتجاع

صبح امروز مجلس ارتجاع در جریان استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد کابینه آخوند روحانی به تشنج و درگیری کشیده شد. خبرگزاری حکومتی ایلنا نوشت:‌ عبدالرضا عزیزی از صندلی خود برخاست و به جایگاه هیأت‌رئیسه رفت و به قصد درگیری فیزیکی با مهرداد لاهوتی به سمت او یورش برد که نمایندگان او را دور کردند و گویا الفاظی هم خطاب به لاهوتی بیان کرد؛ چرا که وکیلی دهان او را گرفته بود.

قطع میکروفون الیاس حضرتی

به دستور علی لاریجانی پخش سخنان الیاس حضرتی عضو مجلس ارتجاع قطع شد. پاسدار لاریجانی خطاب به اعضای مجلس گفت:‌نباید از واژه‌هایی استفاده کرد که دشمن استفاده کند.
در جلسه علنی مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی در سخنان خود گفت رکود تورمی کمر تولیدکنندگان، کسبه و بازاریان را شکسته است و وزیر اقتصاد اقدامی در این زمینه صورت نداده است. هادی بهادری گفت کرباسیان شایسته سمت وزارت نیست و لباس اقتصاد به تن کرباسیان نمی‌آید و وزارت اقتصاد توان همآهنگی تیم اقتصادی دولت را ندارد.
فساد در گمرک، فشار اقتصادی بر مردم، سیاستهای پولی اشتباه و کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی، حجم بالای نقدینگی، پیش فروش ذخایر طلای کشور در شرایط مواجهه با بحران خارجی، تورم و از میان رفتن سرمایه مردم از دیگر نکاتی بود که مدافعان طرح استیضاح مطرح کردند.
جلیل رحیمی گفت:‌ "اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص آقای کرباسیان است" وی افزود: "کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند، ‌ ایشان توانایی اداره زیر مجموعه خودش را هم ندارد."

خبرگزاری رویتر: مجلس وزیر اقتصاد را از کارش برکنار کرد

خبرگزاری رویتر ۴شهریور گفت:
برکناری وزیر اقتصاد، به‌دنبال اعمال دوباره تحریمها علیه رژیم ایران توسط ایالات متحده در رابطه با برنامه اتمی و دیگر موضوعات در ارتباط با تهران، آخرین مورد از تغییرات ادامه‌دار مقامهای اقتصادی ارشد رژیم ایران است.
در اوایل ماه اوت اعضای مجلس رأی به برکناری وزیر کار دادند و همچنین ماه گذشته روحانی اقدام به تعویض رئیس بانک مرکزی کرد.

بیشتر بخوانید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر