۱۳۹۷ شهریور ۲, جمعه

زیمنس آلمان رسماًً از ایران خارج می‌شود

زیمنس آلمان رسماًً از ایران خارج می‌شود

زیمنس  رسما از ایران خارج می شود
زیمنس رسما از ایران خارج می شود
خبرگزاری دویچه وله آلمان روز جمعه دوم شهریور ۹۷ گزارش داد: یک روز پس از پیام توئیتری ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان در مورد فعالیت‌های زیمنس در ایران، زیمنس تأیید کرد که همکاری اقتصادی خود با ایران را قطع می‌کند. توماس رالف، رئیس‌ امور مالی و جو کایزر، مدیر اجرایی زیمنس دفتر مرکزی کمپانی زیمنس در مونیخ جمعه دوم شهریور (۲۴اوت) اعلام کرد این کمپانی به‌دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران را کاهش می‌هد.

 

پایبندی زیمنس به تحریمهای ثانویه آمریکا

زیمنس گفته است در پی اقدامات مناسبی برای سازگاری فعالیت اقتصادی خود در ایران با شرایط کنونی است. این کمپانی تأکید کرده تمامی محدودیت‌های صادرات کالا به ایران را طبق مقررات و با در نظر گرفتن "تحریم‌های ثانویه آمریکا" در نظر خواهد گرفت.
یک روز پیش از موضعگیری رسمی زیمنس در مورد فعالیت‌های اقتصادی این کمپانی در ایران، سفیر آمریکا در آلمان ریچارد گرنل، از تصمیم زیمنس برای کاهش همکاری اقتصادی خود با ایران خبر داده بود.

نقش سفیر آمریکا در آلمان در اجرای تحریمات علیه ایران

ریچارد گرنل پنجشنبه‌ شب (۲۳اوت) با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشته بود که زیمنس به او اطلاع داده است که با هدف رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران از بازار ایران خارج می‌شود.
ریچارد گرنل از آغاز رسمی فعالیت خود به‌عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در آلمان، از شرکتهای آلمانی خواسته بود به همکاریهای اقتصادی خود با ایران خاتمه دهند. این موضعگیری ناخشنودی سیاستمداران و فعالان آلمان را در پی داشت.
رالف توماس رئیس امور مالی زیمنس پیشتر گفته بود معامله‌هایی که با ایران آغاز کرده "در چارچوب قانونی ممکن" به سرانجام می‌رساند. جو کایزر، مدیرعامل اجرای این کمپانی هم تأکید کرده بود قراردادهای تا کنونی تا پایان آن اجرا خواهند شد. اما موضعگیری جدید زیمنس حاکی از نگرانی این کمپانی در مورد ادامه این فعالیت‌هاست.
زیمنس در مورد مجوز ساخت توربینهای گازی و لوکومتیو با ایران به توافق رسیده بود. این کمپانی همچنین توافق‌نامه‌ای برای مدرن‌سازی زیرساخت‌های راه‌آهن با ایران امضا کرده بود. از قرار این همکاریها با ایران متوقف می‌شوند.

 

نگرانی سایر شرکتهای آلمانی با شروع دور دوم تحریمها

دور دوم تحریم‌ها که اجرای آنها از پائیز آغاز می‌شود ممکن است شامل محصولات الکترونیکی شود که صادرات زیمنس به ایران را هم در بر خواهد گرفت.
علاوه بر زیمنس سایر شرکتهای کوچک و برزگ آلمانی هم نگران ادامه همکاری با ایران هستند. کمپانی خودروسازی دایملر طرح‌های همکاری تجاری خود با ایران را فعلا کنار گذاشته است. شرکت راه‌آهن آلمان نیز پروژه‌های خود در ایران را متوقف کرده است.

 

معاملات دلاری رژیم ایران الویت تحریمهای آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ به‌طور یک‌جانبه از توافق اتمی با ایران خارج شده و از ماه اوت تحریم‌هایی علیه رژیم ایران اعمال کرده است. ترامپ رژیم ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند. تحریم‌های آمریکا در گام نخست شامل فعالیت‌های مالی رژیم ایران به‌ویژه معامله به دلار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دو شرکت دولتی راه‌آهن و مخابرات آلمان به‌دلیل تحریمها از ایران خارج شدند

دو شرکت دولتی راه‌آهن(دویچ بان) و مخابرات آلمان(دویچه تلکام) روز پنجشنبه ۲۵مرداد اعلام کردند که به‌علت تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران، فعالیت خود در این کشور را متوقف می‌کنند.
این اقدام بعد از اعمال تحریم‌های جدید از جانب واشنگتن علیه رژیم ایران و اعلام این‌که کمپانی‌هایی که با ایران معامله می‌کنند از داشتن هر گونه معامله‌یی با آمریکا منع خواهند شد، صورت می‌گیرد...
شرکت مخابراتی دویچه تلکام که ۳۱درصد سهام آن از آن دولت آلمان است، به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که به‌دلیل حساسیت‌های روابط رژیم ایران با باقی دنیا، این شرکت از اواسط ماه مه گذشته روابط خود با ایران را قطع کرده است.
شرکت دولتی راه‌آهن آلمان(دویچ بان) نیز در دو ماه آینده میلادی فعالیت خود در ایران را قطع خواهد کرد.
طی هفته گذشته نیز سه شرکت صنعتی «هرن کنشت»، «وورث»، «دوور» و دایملر، سازنده خودروهای بنز در ایران، اعلام کردند که به‌علت تحریمهای آمریکا به همکاری با ایران ادامه نخواهند داد.

خبرگزاری رویتر نوشت، سخنگوی شرکت راه‌آهن آلمان گفت: بسیاری از بانکهای بین‌المللی حاضر به‌نقل و انتقالهای مالی بزرگ در رابطه با رژیم ایران نیستند و این مسأله معامله با این رژیم را دشوار ساخته است.
این شرکت در حال حاضر با شرکت تابعه خود در زمینه مهندسی و مشاوره در دو پروژه در ایران فعال است. اما هر دوی این پروژه‌ها در ماه اوت یا حداکثر در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ پایان خواهند یافت.

شرکت راه‌‌آهن آلمان (DB) برای اولین پروژه خود در ماه مه سال ۲۰۱۷ یک تفاهم‌نامه همکاری با شرکت راه‌آهن "بنیاد شرقی" ایران امضا کرده بود. رسانه‌های ایران نیز در آن زمان خبر دادند که این تفاهم‌نامه در جهت "بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده به مسافران" و "ارتقای خدمات ریلی" امضا شده است.
محور دومین پروژه نیز همکاریهای مشورتی با شرکت راه‌‌آهن رژیم ایران (RAI) بود.

رویترز می‌نویسد، پیش از شرکت راه‌آهن آلمان شرکتهای خودروسازی دایملر و دور (Dürr) آلمان نیز از پایان فعالیت در ایران خبر داده بودند.
بعد از شروع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکتهای اروپایی با مشکلات زیادی برای ادامه فعالیت در ایران روبه‌رو شدند.

مطالب مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر