۱۳۹۷ مرداد ۲۹, دوشنبه

ظریف: برای بدترین سناریوی ممکن آماده‌ایم!

ظریف: برای بدترین سناریوی ممکن آماده‌ایم!

ظریف - برای بدترین سناریوی ممکن آماده‌ایم

ظریف - برای بدترین سناریوی ممکن آماده‌ایم

اعتراف به اشتباه در مذاکره با آمریکا

محمد جواد ظریف وزیر خارجه رژیم ایران...به اشتباه خود در رابطه با اعتماد به آمریکا اعتراف کرد. وی به تحریمهای آمریکا که رژیم ایران را دچار بحران سیاسی و اقتصادی کرده است واکنش نشان داد و آمریکا را بیماری خواند که "معتاد به تحریم" است. به‌گفته ظریف رژیم حاکم بر ایران برای "بدترین سناریو" آماده است.
ظریف، وزیر خارجه رژیم ایران، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان شرکت کرد. ظریف در پاسخ به این پرسش که چرا (به ادعای) او با وجود آگاهی از "اعتیاد" آمریکا به تحریم، برجام را ادامه داده، بدون اشاره به این‌که روشن کند آمریکاییها چه اهدافی را از تحریمها علیه رژیم ایران دنبال می‌کنند و چه مقاصد سیاسی در چشم‌انداز دارند گفت: «این یکی از اشتباهات بود،... تحریم‌ها دشواریهای اقتصادی ایجاد می‌کند اما نتایج سیاسی را که آنها هدف گرفته‌اند به‌دنبال ندارد؛...، متأسفانه در این زمینه اشتباه می‌کردم».
هفته گذشته نیز علی خامنه‌ای،... در سخنانی که سپس از سایت‌های ایرانی حذف شد و پس از مدتی تعدیل یافت، گفته بود که در روند مذاکرات هسته‌یی "اشتباه" کرده و به ظریف اجازه مذاکره با آمریکا را داده است.

اتحادیه اروپا هنوز آماده هزینه کردن نیست

ظریف در مصاحبه خود با سی.ان.ان همچنین ضمن رد امکان مذاکره با واشنگتن، تأکید کرد که توافق هسته‌یی ایران با قدرتهای جهانی موسوم به برجام بدون حضور آمریکا نیز به حیات خود ادامه خواهد داد. این در حالیست که روز گذشته گفته بود که اتحادیه اروپا در راستای حفظ برجام "هنوز آماده هزینه کردن نیست" و اقدامات اروپایی‌ها تا کنون نیز "بیش از آن که عملیاتی باشد، اعلام موضع بوده است.

ترس از پذیرش مذاکره و بن‌بست رژیم

ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا هم‌چون دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی، امکان دیدار روحانی و ترامپ هم وجود دارد، با بیان سرخوردگی شدید خود از خروج آمریکا از برجام چنین امری را منتفی دانست و گفت: «نه؛ وقتی پیشرفت بزرگ قبلی ما دور انداخته شده است».... «توافق پیشین برای ما آزمونی بود که آیا می‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم یا نه؟»
خامنه‌ای نیز در سخنرانی هفته گذشته خود مذاکره با آمریکا را منتفی دانسته و اعلام کرده بود که آن را ممنوع خواهد کرد.
محمدجواد ظریف در پاسخ به پرسشی در مورد امکان "توافقی پایدار" با رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با ناامیدی گفت: اگر وقتمان را صرف او کنیم و او توافقی دیگر امضا کند، چقدر پایدار خواهد بود؟ تا پایان دوره ریاست‌جمهوری او؟ یا تا وقتی که محل امضای توافق را ترک می‌کند»؟

اعتراف به تاثیرات تحریم و بدترین سناریو پیش رو

ظریف همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی ایران، در حالیکه تلویحا تحولات اقتصادی ناشی از کاهش قیمت ریال را پذیرفت، گفت: «تحولات اقتصادی که اکنون می‌بینید به‌دلیل اقداماتی است که باید انجام می‌شد تا برای آن روزها (روزهای تحریم) آماده شویم؛ لذا ما برای بدترین سناریوی ممکن آماده‌ایم».

تحریمها و پیامدهای اقتصادی و سیاسی ناشی از آن

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز ۸ماه مه گذشته (۱۸اردیبهشت) خروج آمریکا از توافق هسته‌یی با ایران را اعلام کرد. دور نخست تحریم‌ها ۱۵مرداد گذشته از جمله در حوزه‌های خرید و تهیه دلار توسط رژیم ایران، تجارت طلا و فلزات گرانبها و خودروسازی، آغاز شد. ۱۳آبان‌ماه آینده نیز تحریم‌های آمریکا در حوزه نفت و انرژی و مبادلات بانک مرکزی ایران اعمال خواهد شد.
بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران حتی پیش از اجرایی شدن تأثیرات خود را بر اقتصاد ایران گذاشت. در پی التهابات شدید بازار ارز از اوایل سال جاری (۱۳۹۷) ارزش ریال ایران تقریباً نصف شد. التهاب بازار ارز هم‌زمان بود با هجوم شهروندان ایران برای خرید دلار؛ اقدامی که مردم به قصد حفاظت از ارزش دارایی‌های نقدی خود انجام می‌دادند.
ناتوانی اروپا در مقابله با تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران
خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، با مخالفت اروپایی‌ها مواجه شد. به‌رغم تأکید اتحادیه اروپا بر تلاش در جهت حفاظت از شرکتهای اروپایی طرف معامله با ایران، تا کنون بسیاری از این شرکتها از توقف فعالیت‌های خود در ایران خبر داده‌اند.
مطالب مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر