۱۴۰۲ دی ۵, سه‌شنبه

هشدار آژانس: ایران تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را بار دیگر افزایش داده است

 هشدار آژانس: ایران تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را بار دیگر افزایش داده است


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در رابطه با غنی سازی ۶۰ درصدی به رژیم خامنه ای هشدار داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به افزایش دوباره تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران هشدار داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۵ دی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران سرعت و میزان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را بار دیگر افزایش داده است.

به گفته آژانس، مقدار غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران که به ۳ کیلوگرم در ماه کاهش‌ یافته بود، بار دیگر افزایش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ‌تایید کرد که ایران از پایان ماه نوامبر (۱۰ آذر) میزان هگزافلوورید اورانیوم ۶۰ درصدی تولید شده در دو سایت فردو و نطنز را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است.

اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نزدیک به درجه تسلیحاتی است.

پیشتر در روز دوشنبه ۲۸ آذر قدرت‌های غربی درگیر در توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی در نشست شش‌ماهه شورای امنیت، حکومت ایران را به «توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک»، «انتقال صدها پهپاد به روسیه» و «غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بی‌سابقه ۶۰ درصد» متهم کردند.

نمایندگان بریتانیا، فرانسه، و آلمان همچنین گفتند که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران اکنون ۲۲ برابر حد مجاز در توافق «برجام» است و هیچ توجیهی برای فعالیت‌های غیرنظامی ندارد و مسیر کنونی تنها حکومت ایران را به توانایی‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای نزدیک می‌کند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی شرایط مشخص شده در توافق «برجام» را زیر پا گذاشته و غنی‌سازی ۶۰ درصدی «نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید تسلیحات» است و این برای کشوری که ادعا می‌کند برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد، هیچ توجیحی ندارد.

پیش از این، لورا هولگیت، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جلسه روز اول آذر، از اقدامات جمهوری اسلامی که موجب «تضعیف» فعالیت‌های آژانس برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای تهران شده است، انتقاد کرده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌ها است که درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هشدار داده، و آمریکا و اتحادیه اروپا دولت و مقامات حکومت ایران را به دلیل پیشبرد برنامه مشکوک هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیومی که کاربرد تسلیحاتی دارد، تحریم کرده‌اند.

تهران می‌گوید برنامه هسته‌ای را تنها با هدف‌های صلح آمیز دنبال می‌کند، ادعایی که آژانس همچنان به آن مظنون است.

منابع: رویترز، گزارش‌های قبلی صدای آمریکا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر