۱۴۰۲ دی ۷, پنجشنبه

اولین واکنش علنی خامنه‌ای به کشته‌شدن رضی موسوی: خوشا به‌حالش

 اولین واکنش علنی خامنه‌ای به کشته‌شدن رضی موسوی: خوشا به‌حالش


تصویری از رضی موسوی، عضو بلندپایه سپاه پاسداران که کشته شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه در تهران بر جنازه رضی موسوی نماز خواند و در اولین واکنش علنی نسبت به کشته‌شدن این عضو بلندپایه سپاه پاسداران خطاب به خانواده او گفت «خوشا به‌حالش.»

او سپس مدعی شد موسوی بعد از «یک عمر زحمت و تلاش» در نهایت «جایزه شهادت پروردگار» نصیب‌اش شده است.

رضی موسوی، معروف به «سید رضی» از فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه بود، که روز دوشنبه چهارم دی با اصابت موشک به خانه‌اش در محله زینبیه دمشق کشته شد. جمهوری اسلامی می‌گوید حمله کار اسرائیل بوده اما اسرائیل دست‌داشتن در کشته‌شدن موسوی را تا‌ٔیید یا تکذیب نکرده است.

کشته شدن رضی موسوی واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است و در این میان فرمانده سپاه و سخنگوی سپاه، ادعاهای متناقضی را پیش کشیده‌اند.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، روز پنجشنبه اظهارات روز گذشته سخنگوی سپاه را که حمله تروریستی حماس به اسرائیل را انتقام کشته‌شدن قاسم سلیمانی دانسته بود، رد کرد و گفت: «طوفان الاقصی مستقل از حرکت ما برای انتقام خون حاج قاسم است، انتقام حاج قاسم در فضای خاص خود صورت خواهد گرفت، در انجا ما به آمران و عاملان شهادت این مرد بزرگ و ابومهدی المهندس و همراهان آنان کار داریم.»

رمضان شریف، سخنگوی سپاه، روز چهارشنبه ۶ دی در واکنش به کشته شدن رضی موسوی، با تهدید کردن اسرائیل گفت که «طوفان الأقصی یکی از انتقام‌های ترور» قاسم سلیمانی «به دست آمریکا» و اسرائیل بود.

اما ساعاتی پس از آن که سخنگوی سپاه حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل را «یکی از انتقام‌های» کشته شدن قاسم سلیمانی خواند، حماس این ادعا را تکذیب کرد.

ادعای شریف، پاسخ حماس

به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، رمضان شریف تهدید کرد: «اسراییلی‌ها بدانند که سپاه دلیل این ترور را به خوبی می‌داند و واکنش مناسب به آن را نشان خواهد داد. قطعا این انتقام‌ها در زمان و مکان‌های مختلف ادامه خواهد داشت.»

این اظهارات رمضان شریف با سخنان پیشین مقامات جمهوری اسلامی که نقش داشتن در حمله ۱۵ مهر گروه شبه‌نظامی حماس به اسرائیل را رد کرده بودند، متفاوت است.

رمضان شریف در ادامه اظهاراتش رضی موسوی را «مستشار زبده و کارآزموده سپاه» معرفی کرد که «بیش از ۲۵ سال» مسئول «توانمندسازی و پشتیبانی» نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه بوده است.

رمضان شریف با بیان این که «پاسخ» به کشته شدن رضی موسوی «ترکیبی از اقدام مستقیم» جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در منطقه تحت عنوان «جبهه مقاومت» خواهد بود. مقامات جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه که به آنها سلاح و پول می‌دهند «جبهه مقاومت» می‌گویند.

در این حال، گروه فلسطینی حماس اظهارات سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر این که عملیات ۱۵ مهر علیه اسرائیل، انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی بوده را رد کرد.

این گروه شبه‌نظامی فلسطینی تحت حمایت جمهوری اسلامی در بیانیه روز چهارشنبه با رد اظهارات سخنگوی سپاه «همه اقدامات» گروه‌های فلسطینی از جمله «عملیات طوفان الأقصی» را در مقابله با اقدامات اسرائیل در «مسجدالأقصی» خواند.

در روزهای پیشین نیز مقامات جمهوری اسلامی ایران کشته شدن رضی موسوی، عضو باسابقه سپاه و «مسئول ارسال سلاح به شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی در سوریه و حزب‌الله لبنان»، را به اسرائیل نسبت داده و این کشور را به اقدام تلافی‌جویانه تهدید کرده بودند.

روز سه‌شنبه کمال پنحاسی، سخنگوی فارسی‌زبان ارتش اسرائیل، در گفت‌وگو با صدای آمریکا ضمن خودداری از تا‌ٔیید یا تکذیب دست داشتن کشورش در کشته شدن رضی موسوی در سوریه، اعلام کرد که هر گونه حمله به مرزهای اسرائیل با واکنش قاطع ارتش این کشور مواجه خواهد شد.

با گذشت سه روز از کشته شدن رضی موسوی، از بلندپایه‌ترین فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه، در یک حمله هوایی در نزدیکی دمشق، روایت‌های ضد و نقیض مقامات جمهوری اسلامی درباره او و ماهیت فعالیت‌هایش همچنان ادامه دارد.

سایت‌های ایرانی از قول حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، گزارش دادند که خانه رضی هدف «سه موشک» قرار گرفت و جسدش نیز «به حیاط پرتاب شد.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای گفت موسوی از «همرزمان» قاسم سلیمانی و «مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت» در سوریه بود. مقامات جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه که به آنها سلاح و پول می‌دهند «جبهه مقاومت» می‌گویند.

بیانیه سپاه در حالی است که حسین اکبری، رضی موسوی را «دیپلمات و رایزن دوم در سفارت» ایران خواند و گفت او «گذرنامه دیپلماتیک و اقامت دیپلماتیک» در سوریه داشت.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائيل، از بیان رسمی این که اسرائيل رضی را هدف قرار داد خودداری کرده است. هاگاری به خبرنگار رویترز که از او خواسته بود به کشته شدن موسوی و گزارش‌های دست‌داشتن اسرائيل در این حمله پاسخی دهد گفت درباره «گزارش‌های خارجی» نظر نمی‌دهد. او اما گفت که وظیفه ارتش اسرائيل حفاظت از منافع امنیتی اسرائيل است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز که خودش نظامی است و عضویت در سپاه پاسداران را در کارنامه‌اش دارد، گفت رضی «گره هر کاری را در میدان باز می‌کرد.»

میدان، اصطلاحی است که در سال‌های اخیر در جمهوری اسلامی و برای فعالیت نظامی سپاه در خارج استفاده می‌شود. جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی نظیر حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی که با اسرائيل درگیر می‌شوند حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.

از سویی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از «رصدخانه حقوق بشر سوریه» که اخبار خود را از مخالفان دولت سوریه می‌گیرد در لندن مستقر است گزارش داد که علاوه بر رضی «دو جنگجوی خارجی و یک جنگجوی سوری نیز در حمله اسرائیل کشته شدند.»

رضی بلندپایه‌ترین مقام سپاه است که در طول چهار سال گذشته در خارج از ایران کشته شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی انتقام کشته شدن رضی را می‌گیرد.

مقامات جمهوری اسلامی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، در یک حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد نیز تهدیدهای مشابهی مطرح کردند و پس از یک حمله موشکی به یک پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی (عین الاسد) همچنان می‌گویند این «انتقام سخت» گرفته نشده است.

در حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد در عراق، هیچ نیروی آمریکایی کشته نشد. اما ساعتی پس از آن یک هواپیمای مسافربری اوکراینی با شلیک دو موشک سپاه دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی (خمینی) تهران سرنگون شد و همه مسافران آن کشته شدند.

استفاده جمهوری اسلامی از عنوان «دیپلمات» برای ماموران اطلاعاتی و نظامی سابقه دارد.

برای نمونه پیشتر یک «دیپلمات» جمهوری اسلامی به نام اسدالله اسدی، به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت و در دادگاهی در بلژیک مجرم شناخته شد. او در آلمان بازداشت و پس از انتقال به بلژیک در سال ۱۴۰۰ به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شد.

اسدالله اسدی «دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران» در وین بود. جمهوری اسلامی با تاکید روی مصونیت دیپلماتیک او، اتهامات و شواهد علیه او را رد کرد.

خرداد ماه سال جاری، مقامات جمهوری اسلامی توانستند اسدی را با یک امدادگر بازداشت شده بلژیکی در ایران معاوضه کنند. کارشناسان غربی می‌گویند جمهوری اسلامی با بازداشت خارجی‌ها و دوتابعیتی‌ها برای فشار گذاشتن بر دیگر کشورها، عملا آنها را گروگان می‌گیرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر