۱۴۰۲ دی ۶, چهارشنبه

سناتور آمریکایی خواستار حملات تلافی‌جویانه در ایران شد: پایگاه‌های سپاه را منفجر کنید

 سناتور آمریکایی خواستار حملات تلافی‌جویانه در ایران شد: پایگاه‌های سپاه را منفجر کنید

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه  عکس AP 


لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت، اگر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد از جان نیروهای آمریکایی در منطقه حفظت کند باید به «آیت‌الله» در ایران واقعا بفهماند که اگر به سربازان آمریکایی از طریق گروه‌های نیابتی خود حمله کنید، «ما سراغ شما می‌آییم.»

برخی از سیاستمداران آمریکایی از لفظ «آیت‌الله» برای رهبری جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.

سناتور گراهام گفت مدت ۶ ماه است که می‌گوید باید ایران را «زد» و در ادامه افزود، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای پایگاه‌های سپاه را می‌توانید ببینید و «آنها را از روی نقشه با انفجار محو کنید.»

او پیشتر نیز خواستار اجرای سیاست‌های سختگیرانه‌تری علیه جمهوری اسلامی شده است.

از زمان حمله تلافی‌جویانه اسرائيل به حماس و عملیات نظامی آن در غزه، که در واکنش به حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به جنوب اسرائیل صورت گرفته است، نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ده‌ها بار هدف حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران چند هفته پیش و بر خلاف شواهد فراوان مدعی شده بود که جمهوری اسلامی گروه نیابتی ندارد و به نوعی بیان کرد که مسئولیت اقدامات آنها با جمهوری اسلامی نیست.

همین هفته، و پس از کشته شدن رضی موسوی، یک فرمانده ارشد سپاه در سوریه، سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای گفت موسوی از «همرزمان» قاسم سلیمانی و «مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت» در سوریه بود. مقامات جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه که به آنها سلاح و پول می‌دهند «جبهه مقاومت» می‌گویند.

رضی در حمله‌ای که به اسرائيل نسبت داده شده است، در نزدیکی دمشق کشته شد.

مقامات دولت جو بایدن پیشتر نسبت به عواقب حملات گروه‌های نیابتی حکومت ایران به نیروهای آمریکایی هشدار داده‌اند و در چندین مورد به این گروه‌ها حملات تلافی‌جویانه کرده‌اند. در آمریکا برخی اما می‌گویند این حملات تلافی‌جویانه کافی نیست و بازدارندگی لازم را ندارد و خواستار حمله به اهدافی در داخل ایران شده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، آبان ماه امسال به قانون‌گذاران آمریکایی گفت در صورت ادامه حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران به پرسنل آمریکایی، ایالات متحده برای محافظت از نیروهای خود، در انجام اقدامات بعدی «تعلل نخواهد کرد.»

آمریکا تاکنون چندین بار به شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران و در واکنش به حمله آنها به نیروهای آمریکایی، حمله کرده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، بامداد سه شنبه ۵ دی اعلام کرد نیروهای ایالات متحده ساعت ۲۰:۴۵ شامگاه دوشنبه حملاتی را علیه مواضع گروه «تروریستی» کتائب حزب الله در عراق انجام دادند.

این حملات آمریکا پس از آن صورت گرفت که محل استقرار نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در اربیل عراق، با یک پهپاد انتحاری هدف قرار گرفت و چند سرباز نیروهای ائتلاف طی آن حمله مجروح شدند.

آدرین واتسون سخنگوی شوای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای در همین ارتباط گفت، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده بلافاصله در جریان حمله یکشنبه صبح در اربیل قرار گرفت و به وزارت دفاع آمریکا فرمان داد گزینه‌های پاسخ به آنهایی را که مسئول حمله‌اند، آماده کند.

براساس اطلاعیه سنتکام، ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد حملات هوایی تلافی‌جویانه ایالات متحده تأسیسات مورد نظر را منهدم کرده و احتمالاً باعث کشته شدن تعدادی از شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله شده است.

به نوشته سایت «میلیتاری تایمز» نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق از اوسط ماه اکتبر که جنگ اسرائيل با حماس آغاز شد بیش از ۱۰۰ بار هدف حمله قرار گرفته‌اند.

 از صدای آمریکا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر