۱۴۰۲ دی ۱, جمعه

سیاست‌های هیلی در قبال ایران چیست؟

 

سیاست‌های هیلی در قبال ایران چیست؟

نیکی هلی وکاندیاتوری ریاست جمهوری آمریکا 

نیکی هیلی در طول مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای حزب جمهوری‌خواه احتمالاً بیش از دیگر رقبایش دربارهٔ سیاست خارجی و قطعاً بسیار بیشتر از آن‌ها در خصوص ایران صحبت کرده است.

در فیلم رسمی اعلام نامزدی هیلی که در فوریه سال ۲۰۲۳ منتشر شد، او در همان دقیقهٔ اول به مسئلهٔ ایران اشاره می‌کند، چین و ایران را شیطان می‌نامد و چنین توصیف می‌کند: «چین مردم خودش را قتل‌عام می‌کند و ایران مخالفان حکومت را به قتل می‌رساند.»

او همچنین چندین بار در مناظره‌های مختلف از لزوم زدن «یک مشت محکم به ایران» سخن گفته است. او در مناظرهٔ ماه نوامبر که در ایالت فلوریدا برگزار ‌شد، با اشاره به حملاتی که از سوی گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و سوریه به نیروهای آمریکایی صورت گرفته بود، گفت که به باور او این اقدامات بدون شک با چراغ سبز ایران صورت گرفته است. او همچنین اضافه کرد که باید «یک بار مشت محکمی» به ایران زده شود و بعد از آن تهران رویکرد خود را تغییر خواهد داد.

نیکی هیلی در مناظرهٔ روز ۷ دسامبر جمهوری‌خواهان در ایالات آلاباما با این پرسش مجری مواجه شد: «شما در مناظرهٔ ماه قبل گفته بودید که باید به ایران یک مشت محکم زده شود. آیا نظر شما این است که وقت بمباران ایران فرا رسیده است؟»

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل اما در همان ابتدا با صراحت گزینهٔ حملهٔ نظامی به ایران را رد کرد و چنین گفت:

«من نگفته‌ام که زمان بمباران ایران فرا رسیده است. اما زمانی که من در سازمان ملل بودم، هر روز با ایران سر و کله می‌زدم و به شما می‌گویم که فقط پاسخ محکم روی آن‌ها جواب می‌دهد. سیاستی که در قبال آن‌ها کار نمی‌کند این است که تحریم‌ها را تضعیف کنید، شش میلیارد دلار برای پنج گروگان به آن‌ها پرداخت کنید و در مقابل تهران نیروهای نیابتی خود را تقویت کند و به سیاست گروگان‌گیری خود ادامه دهد. آن‌ها بیش از ۱۴۰ حمله به مردان و زنان ما در سوریه و عراق انجام داده‌اند و ما هیچ کاری نکرده‌ایم جز این‌که چند ضربهٔ کوچک بزنیم. ما باید به ایران مشت محکمی بزنیم چرا که این تنها روشی است که روی آن‌ها جواب می‌دهد. آن وقت است که ایران از این اقدامات خود عقب‌نشینی می‌کند.»

هیلی همچنین در ادامهٔ صحبت‌های خود مسئولیت حملهٔ گروه افراطی حماس که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد به اسرائيل را هم متوجه ایران دانست و اضافه کرد درحالی‌که روسیه در جنگ با اوکراین شکست خورده بود، ایران و گروه حماس به دادش رسیدند و به اسرائيل حمله کردند.

فرماندار پیشین ایالات کارولینای جنوبی در ادامه افزود: «چرا اوکراینی‌ها در این جنگ طرفدار اسرائيل هستند؟ چون آن‌ها می‌دانند اگر ایران پیروز شود، روسیه پیروز خواهد شد. چرا تایوانی‌ها می‌خواهند اوکراین پیروز شود؟ چون آن‌ها هم می‌دانند اگر روسیه شکست بخورد، چین هم به تایوان حمله نخواهد کرد. همهٔ این‌ها به یکدیگر مرتبط‌اند، اما چیزی که در مقابل این‌ها می‌تواند موفق شود، یک آمریکای قوی است نه آمریکای ضعیفی که جو بایدن به ما داده است.» بخشی از مطلب 

چهار نکته دربارهٔ نیکی هیلی؛ سیاستمداری که می‌خواهد «یک مشت محکم» به ایران بزند 

از رادیو فردا 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر