۱۴۰۲ آذر ۲۸, سه‌شنبه

ابراز نگرانی از فعالیت‌های موشکی و اتمی ایران در شورای امنیت

ابراز نگرانی از فعالیت‌های موشکی و اتمی ایران در شورای امنیت


شورای امنیت سازمان ملل متحد 

بریتانیا، آلمان و فرانسه جمهوری اسلامی را به آزمایش موشک‌های بالستیک، ارسال پهپاد به روسیه و غنی‌سازی بیش از حد اورانیوم متهم کردند. آمریکا نیز از بیانیه مشترک این سه کشور غربی در شورای امنیت سازمان ملل پشتیبانی کرد.

 بریتانیا، آلمان و فرانسه روز دوشنبه ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) با ارائه بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی را به "توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک"، "انتقال صدها پهپاد به روسیه" و نیز"غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بی‌سابقه ۶۰ درصد" متهم کردند.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی صدها پهپاد را به روسیه انتقال داد و با این اقدام عمدا از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین حمایت کرد. جمهوری اسلامی با وجود آگاهی از این مسئله که مسکو این پهپادها را برای هدف قرار دادن شهرهای اوکراین و زیرساخت‌های حیاتی به کار می‌برد، آنها را به روسیه ارسال کرد.»

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز دوشنبه پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای، توسعه موشکی و تداوم اشاعه تسلیحات از سوی جمهوری اسلامی در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ به گفت‌وگو پرداختند.

بیشتر بخوانید: ودانت پاتل: اورانیوم غنی‌شده ایران اهداف صلح‌آمیز معتبری ندارد

نمایندگان سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه طرف توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ همچنین تاکید کردند که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۲۲ برابر حد مجاز در توافق برجام است و هیچ توجیهی برای فعالیت‌های غیرنظامی ندارد.

این سه کشور بر این باور هستند که مسیر فعلی، حکومت جمهوری اسلامی را به توانایی‌های مرتبط با تولید تسلیحات هسته‌ای نزدیک می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمهوری اسلامی و روسیه اتهام‌های مطرح شده مذکور از سوی بریتانیا، آلمان و فرانسه را رد کردند. اما ایالات متحده آمریکا از موضع این سه کشور غربی پشتیبانی کرده است.

بیشتر بخوانید: فایننشال تایمز: آمریکا از ایران خواسته فروش پهپاد به روسیه را متوقف کند

در واکنش به این اتهامات، امیر ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل و واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در این سازمان خروج ایالات متحده از برجام، تحریم‌های غرب و موضع "ضد جمهوری اسلامی" را عامل وضعیت کنونی دانستند.

ایروانی گفت که جمهوری اسلامی بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، "مجاز به غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز" است. نبنزیا نیز مدارک و شواهد در زمینه به‌کارگیری پهپادهای جمهوری اسلامی در اوکراین را "ادعا" خواند و آن را رد کرد.

رزماری دی کارلو، مسئول امور سیاسی سازمان ملل نیز در نشست روز دوشنبه شورای امنیت تصریح کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان برجام را همچنان بهترین گزینه موجود برای اطمینان از صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران می‌داند.

گوترش در عین حال از جمهوری اسلامی خواست که مسیر خود را تغییر دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر