۱۴۰۲ آذر ۲۲, چهارشنبه

روابط حوثی‌ها با ایران چگونه است؟

 روابط حوثی‌ها با ایران چگونه است؟

خامنه ای حوثی ها را در مشت خود دارد برگه فشار علیه جهان ومنطقه 

آمریکا بعد از هر یک از این حملات حوثی‌ها، جمهوری اسلامی ایران را مسئول معرفی کرده اما در مقابل مقامات حکومت ایران مدعی هستند که رهبران حوثی‌ها و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی که تهران آن‌ها را «محور مقاومت» می‌خواند، مستقل عمل می‌کنند و از کسی دستور نمی‌گیرند.

پیش از آن هم عربستان در طول سال‌های جنگ خود با حوثی‌ها همواره جمهوری اسلامی را به حمایت از این شبه‌نظامیان متهم می‌کرد. ضمن این‌که در تمام این سال‌ها ریاض و واشینگتن تهران را متهم کرده‌اند که در حملات حوثی‌ها به عربستان نقش داشته و حتی عملیات‌هایی چون حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در سال ۲۰۱۹ با تسلیحات ساخت ایران صورت گرفته است.

همچنین در دسامبر ۲۰۱۷، مقام‌های آمریکایی با نمایش لاشۀ یک موشک که گفته شد از یمن به سمت عربستان شلیک شده، آن‌ را تکه‌ای از موشک‌های تولیدشده در صنایع نظامی «شهید باقری ایران» معرفی کردند.

ناظران بر این باورند سبک حملات نیروهای حوثی‌ به کشتی‌های تجاری به نمونه‌های مشابهی که پیشتر از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس مشاهده شده، شباهت‌های زیادی دارد. در طول سال‌های جنگ میان ائتلاف عربی به رهبری عربستان و یمن هم ریاض بارها از سرنگون کردن موشک‌های ذوالفقار تولید ایران خبر داده بود.

حسین بدرالدین حوثی‌، رهبر حوثی‌ها، در دهه ۶۰ شمسی به قم سفر کرده و روابط نزدیکی را با مقام‌های جمهوری اسلامی بنیان نهاده بود. از آن زمان مناسبات میان دو طرف رو به گسترش بوده و تهران همواره میزبان مقام‌های این گروه شبه‌نظامی یمنی است.

با این حال، با توجه به جنس روابط پشت‌پردۀ نظامی و مالی میان جمهوری اسلامی و حوثی‌ها، شواهد روشن‌تری در خصوص همکاری‌ها و حمایت‌های تهران از این گروه شبه‌نظامی وجود ندارد، اما تقریباً کمتر کسی در این موضوع تردید دارد که فعالیت‌های این گروه یمنی به‌عنوان یکی از نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در جهت منافع تهران است.

بر گرفته از رادیو فردا همه مقاله را همینجا کلیک کنید وبخوانید 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر