۱۴۰۲ آذر ۲۸, سه‌شنبه

واشنگتن در پاسخ به حملات حوثی‌ها در دریای سرخ از تشکیل یک ائتلاف دریایی خبر داد

 واشنگتن در پاسخ به حملات حوثی‌ها در دریای سرخ از تشکیل یک ائتلاف دریایی خبر داد


لوید آستین ویک ائتلاف دریائی علیه حوثی های یمن نیابتی های رژیم 

وزیر دفاع آمریکا که در سفر به خاورمیانه به سر می‌برد، روز دوشنبه ۱۸ دسامبر/۲۸ آذر از تشکیل ائتلافی متشکل از ۱۰ کشور در دریای سرخ خبر داد. به گفته وی، این ائتلاف برای مقابله با حملات مکرر حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌هایی که این شورشیان یمنی آن‌ها را «مرتبط با اسرائیل» می‌دانند تشکیل شده است. در واکنش به این تصمیم، شبه‌نظامیان حوثی اعلام کردند که مصمم به ادامه حملات خود در دریای سرخ هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که علاوه بر کشورش، فرانسه، بریتانیا، بحرین، کانادا، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا و سیشل در این ائتلاف شرکت خواهند کرد.

وی گفت که افزایش اخیر حملات حوثی‌ها از یمن جریان آزاد تجارت را تهدید می‌کند، جان ملوانان بی‌گناه را به خطر می‌اندازد و قوانین بین المللی را نقض می کند. او افزود به همین دلیل واشنگتن تشکیل این ابتکار امنیتی و نظامی را اعلام می‌کند.

تشکیل این ائتلاف نظامی درحالی اعلام می‌شود که شورشیان حوثی روز دوشنبه از حمله به دو کشتی تجاری در جنوب دریای سرخ خبر دادند.

به دنبال آغاز جنگ اسرائیل و حماس، حوثی‌های مورد حمایت ایران اعلام کردند که در «همبستگی» با نوار غزه، کشتی‌های در حال گذر از این آبراه بین‌المللی که از مبدا اسرائیل می‌آیند یا به مقصد این کشور در حرکت هستند را بدون توجه به ملیت‌شان هدف قرار خواهند داد. 

با تداوم حملات به کشتی‌های تجاری، برخی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در روزهای گذشته اعلام کردند که تا «اطلاع ثانوی» کشتی‌های آن‌ها از این مسیر دریایی عبور نخواهند کرد. 

حملات موشکی حوثی‌ها؛ «اورگرین» غول تایوانی حمل و نقل دریایی می‌گوید تردد در دریای سرخ را متوقف می‌کند

در واکنش به تشکیل این ائتلاف دریایی، شورشیان یمنی اعلام کردند که مصمم به ادامه حملات خود در دریای سرخ هستند. خبرگزاری فرانسه به نقل از محمد البخیتی، یکی از اعضای دفتر سیاسی این گروه گزارش داد که حوثی‌ها روز سه‌شنبه گفتند که علیرغم اعلام ایالات متحده برای تشکیل ائتلاف دریایی جدید، قصد توقف حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را ندارند. این مقام حوثی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حتی اگر آمریکا موفق شود تمام جهان را بسیج کند، عملیات نظامی ما متوقف نخواهد شد.»

در هفته‌های گذشته، چندین موشک و پهپاد شلیک شده از سوی شبه‌نظامیان یمنی توسط ناوهای جنگی آمریکا و فرانسه که در حال گشت زنی در منطقه بودند سرنگون شدند.  

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه گفته بود که این حملات «نمی‌تواند بی پاسخ بماند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر