۱۴۰۲ دی ۲, شنبه

کی‌یف: روسیه تاکنون از ٣‬٧٠٠ پهپاد شاهد در جنگ اوکراین استفاده کرده است

 کی‌یف: روسیه تاکنون از ٣‬٧٠٠ پهپاد شاهد در جنگ اوکراین استفاده کرده است



نیروی هوایی اوکراین، امروز، پنجشنبه ۲۱ دسامبر، در گزارشی که مقیاس وسیع حملات هوایی مسکو را نشان می‌دهد، اعلام کرد که روسیه در طول تهاجم ٢٢ ماهه خود، خاک اوکراین را هدف حدود ٧٤‬٠٠ موشک و ٣‬٧٠٠ پهپاد شاهد قرار داده است.

یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، امروز در یک گفتگوی تلویزیونی ضمن اشاره به اینکه "هر شب ١٠ تا ١٥ منطقه درگیر حملات پهپادهای شاهد هستند"، اعلام کرد که پدافند هوایی کشورش تا کنون موفق شده ٢٩‬٠٠ پهپاد و ١٦‬٠٠ موشک شلیک شده از روسیه را سرنگون کند.

به گفته سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، دلیل پایین بودن آمار موشکهای ساقط شده، استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک مافوق صوت که رهگیری آنها دشوارتر است و همچنین این واقعیت می‌باشد که غرب، سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته پاتریوت را مدتها پس از آغاز جنگ به اوکراین ارائه کرد.

مسکو، هدف قرار دادن تاسیسات زیرساختی کی‌یف به وسیله پهپادهای ارزان قیمت شاهد ساخت ایران که در اوکراین با موتورهای بنزینی پر سر و صدایشان شناخته می‌شوند را در سپتامبر ٢٠٢٢ آغاز کرد و از آن پس، استفاده از این پهپادها در حملات هوایی روسیه به زیرساخت های شرق و جنوب اوکراین، روند صعودی داشته است.

پهپادهای شاهد در ابتدا پدافند هوایی اوکراین را که به سختی می‌توانست آنها را با رادارهای دفاع هوایی استاندارد شناسایی کند، غافلگیر کردند. با اینکه ارتش اوکراین با گذشت زمان توانست سیستم دفاعی خود را برای این نوع حملات سازگارتر کند اما هنوز هم سرنگونی پهپادها به وسیله موشک‌های گران قیمت دفاع هوایی، برای این کشور مقرون به صرفه نبود. کی‌یف اما اکنون این معضل را نیز حل کرده و جهت سرنگونی پهپادهای شاهد از مسلسل یا تیربارهای اتوماتیک استفاده می‌کند.

اوکراین همچنین با حمله به پل کلیدی کریمه، انبارهای نفت، فرودگاهها و مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستوپل، به نوبه خود ثابت کرده که می تواند خاک روسیه را بسیار دورتر از خط مقدم، هدف قرار دهد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر