۱۴۰۲ دی ۴, دوشنبه

کشورهای عربی خلیج فارس از توافق جدید دولت یمن و حوثی‌ها استقبال کردند

 کشورهای عربی خلیج فارس از توافق جدید دولت یمن و حوثی‌ها استقبال کردند

عبدالقادر المرتضی، رئیس هیئت حوثی‌ها (چپ)، هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن (وسط) و یحیی محمد کازمان، نماینده دولت یمن در مذاکرات صلح در ژنو، ۲۰ مارس ۲۰۲۳. © AP

کشورهای عربی خلیج فارس روز دوشنبه ۴ دی از اعلام توافق طرف‌های درگیر در یمن برای احترام به آتش‌بس جدید و تلاش در راستای صلح استقبال کردند.  

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن روز شنبه از توافق دولت قانونی یمن و شورشیان حوثی برای تدوین یک نقشه راه برای رسیدن به صلح تحت نظارت سازمان ملل خبر داده بود. مذاکرات این توافق به میزبانی کشور عمان آخرین دور از تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگی است که صدها هزار کشته برجای گذاشته و یکی از بدترین بحران‌های انسانی جهان را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی از اعلام «نقشه راه برای پیشبرد در مسیر صلح» استقبال کرد. وزارت امور خارجه این کشور امروز دوشنبه در بیانیه‌ای طرف‌های یمنی را تشویق کرد تا «برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع و پایدار تحت نظارت سازمان ملل بر سر میز گفتگو بنشینند».  

سلطان نشین عمان نیز از اعلام این توافق استقبال و ابراز امیدواری کرد که این توافق «در اسرع وقت امضا شود».  

قطر نیز از سازمان ملل، عربستان سعودی و عمان به خاطر تلاش‌های آن‌ها برای رسیدن به صلح تشکر کرد و از طرف‌های یمنی خواست رسیدن به توافق را تسریع کنند.  

یمن، فقیرترین کشور شبه‌جزیره عربستان از زمانی که شورشیان حوثی تحت حمایت ایران کنترل صنعا را در سال ۲۰۱۴ به دست گرفتند، درگیر جنگ بوده است. مداخله نظامی به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ با هدف حمایت از دولت قانونی این کشور جنگ و درگیری در این کشور را تشدید و اوضاع انسانی را وخیم‌تر کرد.

آتش‌بس امضا شده در آوریل ۲۰۲۲ با میانجیگری سازمان ملل به طور قابل توجهی از سطح درگیری‌ها کاست. با وجود منقضی شدن این آتش‌بس در اکتبر سال گذشته، اما جنگ در مقیاس گسترده از سر گرفته نشد.

دولت یمنی مورد حمایت عربستان سعودی روز یکشنبه از تلاش‌های سازمان ملل پس از اعلام آتش‌بس جدید استقبال کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر