۱۴۰۲ آذر ۳۰, پنجشنبه

تلاش برای تحریف شب یلدا و چهارشنبه‌سوری

 تلاش برای تحریف شب یلدا و چهارشنبه‌سوری

یلدا مبارک 

از جدیدترین اقدمات ارتجاع غدار برای انهدام و به‌فراموشی سپردن فرهنگ غنی ایران، تصمیم شورای به‌اصطلاح انقلاب فرهنگی خامنه‌ای برای تغییر نام شب یلدا به «روز ترویج فرهنگ مهمانی و پیوند با خویشان!» و اسم چهارشنبه‌سوری به «روز تکریم همسایه!» است. این اقدام رذیلانه با بازتاب گستردهٔ مردم در شبکه‌های اجتماعی به شکست کشیده شد و با یک فقره غلط‌کردم آخوندی گفتند که این نام‌ها ازتقویم حذف نشده بلکه دو مناسبت جدید در کنار شب یلدا و چهارشنبه‌سوری به تقویم اضافه شده است!

این اقدام ناکام به‌خوبی نشان داد که حتی اسم شب یلدا و چهارشنبه‌سوری نیز برای آخوندهای دشمن ایران و ایرانی، خطرآفرین و سرشار از انگیزه‌های اعتراضی است. آنها در پساپشت این اسم‌ها رسمی را می‌بینند که به‌هیچ‌وجه حاضر نیست به ایلغار ارتجاع تن دردهد.

 

آجیل یک میلیون تومانی!

تا آنجا که به خامنه‌ای و حرامیان او برمی‌گردد تلاش‌های دامنه‌داری انجام داده‌اند تا «ننه سرما»، «عمو نوروز» و «حاجی فیروز» را در رویای کودکان ایرانی به مسلخ بکشند.

البته این حاکمیت اشغالگر برای نابودی فرهنگ ایران راههای دیگری را نیز به‌کرات تجربه کرده است، یکی از آنها گرانی کمرشکن و تورم افسارگسیخته است. در چنین فضایی است که آجیل شب یلدا یک کالای لاکچری می‌شود. حتی رویای آن برای بسیاری از دهک‌های جامعه دست‌نیافتنی است.

سایت اقتصاد۲۴ در تاریخ ۲۵آذر تیتر زده است:

«آجیل شب یلدا به یک میلیون تومان هم رسید/ بیش از ۷۰ درصد مردم توان خرید آجیل را ندارند».

«در حالی آجیل شب چله در بازار از سوی اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران حداقل کیلویی ۴۸۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است اما این آجیل تا کیلویی یک میلیون تومان هم در بازار قیمت‌گذاری شده است».

این سایت به نقل از یک فروشندهٔ آجیل نوشته است:

«از سال گذشته تا امروز بازار آجیل در رکود بی‌سابقه‌یی قرار گرفته است. شاید بیش از ۷۰ درصد مردم توان خرید آجیل آن هم برای سالی یکبار را هم نداشته باشند. یک کارگر با دریافت دستمزد ۸-۹ میلیون تومان چطور می‌تواند علاوه بر سایر هزینه‌های جاری به فکر خرید آجیل و خشکبار نیز باشد؟!»

 

نمادهای همبستگی و اعتراض

بی‌تردید نه تعویض اسم، نه دشمنی با سنت‌های پویا و مترقی ایرانی، نه فقر مزمن و گرانی کمرشکن، نه زوزه‌های هراس‌آلود گزمه‌های ارتجاع و نه هیچ بگیر و‌ ببند و شکنجه و اعدام نمی‌تواند فرهنگ ایران را از تک‌وتا بیندازد. چنین اقداماتی بیشتر از پیش روحیهٔ اعتراضی را به آنها تزریق خواهد کرد.

زود است که شب یلدا نیز در کنار چهارشنبه‌سوری به نماد همبستگی و اعتراض تبدیل شود و ایران‌ستیزان عمامه‌دار را از کردهٔ خود پشیمان سازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر