۱۴۰۲ آذر ۱۰, جمعه

نیویورک تایمز: دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از تدارک حماس برای حمله باخبر بودند ولی حمله را غیرعملی می‌دانستند

 نیویورک تایمز: دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از تدارک حماس برای حمله باخبر بودند ولی حمله را غیرعملی می‌دانستند


حمله حماس به اسرائیل چرا اسرائیل غافل گیر شد؟ 

گزارش تازه نیویورک تایمز که روز جمعه، اول دسامبر در این روزنامه منتشر شده به حدس و گمان‌ها در بی‌توجهی احتمالی دولت اسرائیل به هشدارها نسبت به حمله حماس شدت بیشتری بخشیده است.

بنا بر نوشته نیویورک تایمز، از یک سال پیش یک گزارش ۴۰ صفحه‌ای حاوی جزئیات در باره حمله حماس در دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل دست به دست می‌شده است. مضمون این  گزارش با عنوان "دیوار اریحا" تقریبا مشابه همان عملیاتی است که حماس در روز ۷ اکتبر در حمله به اسرائیل انجام داد.

نیویورک تایمز می‌گوید که به اسنادی محرمانه دسترسی پیدا کرده که بیانگر برخورد توام با مسامحه مقام‌های دولت اسرائیل با این هشدارها بوده‌اند. این روزنامه نوشته است که مقام‌های یادشده در آن زمان عملیات ذکرشده در گزارش ۴۰ صفحه‌ای را پیچیده‌تر از آن ارزیابی می‌کرده‌اند که حماس قادر به انجام آن باشد.

در گزارش نیویورک تایمز همچنین گفته می‌شود که خبرها و نشانه‌های مربوط به مانور تمرینی حماس که سه ماه بعد در حمله ۷ اکتبر به اسرائیل نمود یافت نیز با بی‌اعتنایی مقام‌های اسرائيلی روبرو شده است.

تل هاینریش، سخنگوی دولت اسرائیل در ارتباط با گزارش نیویورک تایمز به شبکه سی‌ان‌ان گفته است: «مسلم است که حمله ۷ اکتبر نتیجه ناکارایی دستگاه‌های امنیتی اسرائیل بوده‌ است، ولی اسرائیل کل ماجرا را مورد تحقیق قرار خواهد داد و از آن خواهد آموخت.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر