۱۳۹۳ بهمن ۲۴, جمعه

مشروح عمليات پليس فرانسه در ماه فوريه عليه بنيادگرايان افراطي

1- در فرانسه هشت نفر به اتهام اعزام "داوطلبان جهاد" به سوریه و عراق بازداشت شدند

2-

حمله به سه سرباز فرانسوی در برابر مرکز یهودیان در جنوب فرانسه

3- 

تیراندازی به سوی مأمورین پلیس در شهر مارسی و دستگیری ٦ مظنون به ارتباطات تروریستی

سوم فوريه 2015
FRANCOIS NASCIMBENI / AFP

در حومۀ شهرهای پاریس و لیون، هشت نفر مظنون به فعالیت در شبکه‌های جذب داوطلبان عزیمت به سوریه بازداشت شدند. به دنبال کشتار در نشریۀ شارلی هبدو در پاریس، دولت فرانسه محافل اسلام‌گرا را به دقت و با سختگیری دنبال می‌کند.


بامداد سه‌شنبه، برنار کازنو، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که بازداشت‌شدگان به فعالیت برای جذب داوطلب و ترتیب سفر آنان به سوریه مظنون‌اند.
به گفتۀ وزیر کشور، بازداشت‌های صبح سه‌شنبه یک هفته بعد از آن صورت می‌گیرد که پنج نفر در جنوب فرانسه به اتهام دست داشتن در شبکه‌های "جهادی" دستگیر شده بودند.
به گفتۀ برنار کازنو "نزدیک به یک ماه بعد از سوءقصدهای پاریس (حمله به دفتر مجلۀ شارلی هبدو)، عملیات اخیر نشان می‌دهد که همۀ نیروهای فرانسوی با قاطعیت علیه تروریسم مبارزه می‌کنند".

بلافاصله بعد از سوءقصدها و خشونت‌های کم‌سابقه‌ای که روز هفتم ژانویه با حمله به دفتر نشریۀ شارلی هبدو آغاز شد، مانوئل والس، نخست‌وزیر اعلام کرد که دستگاه‌های ضدتروریست فرانسه باید حدود سه‌هزار نفر را به دلیل نزدیکی با محافل "جهادی" تحت نظر بگیرند.

وزیر کشور نیز حدود دو هفته پیش فاش کرد که تاکنون ٧٣ فرانسوی طی "عملیات تروریستی در سوریه و عراق کشته شده‌اند". بنا بر ارزیابی‌های مختلف، بین ١٠٠٠ تا  ١۵٠٠ فرانسوی برای پیوستن به جنگجویان اسلام‌گرا به سوریه و عراق رفته‌اند.
2-

حمله به سه سرباز فرانسوی در برابر مرکز یهودیان در جنوب فرانسه

REUTERS/Eric Gaillard

سه سرباز نیروهای ضدتروریستی در شهر نیس در جنوب فرانسه مورد حمله قرار گرفته و با ضربات چاقو زخمی شدند.

شعبه ضدتروریسم دادسرای پاریس با تائید این خبر اعلام کرد: تحقیقات در خصوص چگونگی حمله به سه سرباز فرانسوی در جریان است.
یک منبع قضائی هم به خبرگزاری فرانسه گفته است: این حمله زمانی انجام گرفت که سه سرباز نیروهای ضدتروریستی در حال گشت زنی در برابر یک مرکز فرهنگی یهودیان در شهر نیس بودند.
به گزارش منابع پلیس فرانسه شدت جراحت این سه سرباز عمیق نبوده است. همچنین فرد مهاجم دستگیر شده است.
بدنبال حمله به دفتر نشریه طنز شارلی هبدو در پاریس و گروگانگیری در یک فروشگاه مواد غذائی یهودیان در شرق پاریس، دولت فرانسه ضمن اعلام آماده باش برای مبارزه با هرگونه حمله تروریستی، بر شمار نیروهای امنیتی و حفاظتی کشور افزوده است.
همچنین بر پایه این طرح، مراکز فرهنگی  یهودیان نیز از سوی نیروهای ضدتروریستی مورد حفاظت ویژه قرار دارند.
3- 

تیراندازی به سوی مأمورین پلیس در شهر مارسی و دستگیری ٦ مظنون به ارتباطات تروریستی

REUTERS/Jean-Paul Pelissier

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
خبرگزاری فرانسه، به نقل از مسئولین امنیتی "مارسی"* گزارش داده است که ٢فرد نقاب‌دار، بامداد امروز با مسلسل کلاشنیکف که در دست داشتند به سوی خودروی پلیس آتش گشودند ولی تلفات جانی به دنبال نداشت.

 خبرگزاری فرانسه، به نقل از مسئولین امنیتی "مارسی"*، گزارش داده است که ٢فرد نقابدار بامداد امروز با مسلسل کلاشنیکف که در دست داشتند به سوی خودروی پلیس آتش گشودند ولی تلفاتی ببار نیاورد.
این گزارش حاکی است که این تیراندازی در حالی صورت گرفت که قرار بود مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، برای انجام یک دیدار دو روزه و رسیدگی به نیازهای امنیتی و سیاسی بندر "مارسی" عازم این شهر گردد.
روز سه‌شنبه گذشته ١٤بهمن/ ٣ فوریه ٢٠١۵، نیز یک ساکنین آفریقایی‌تبار مارسی با سلاح سرد، سربازان محافظ در مارسی را مورد حمله قرار داد که موجب جراحات سطحی ٣ تن از آنان گردید.
یک گزارش دیگر از پاریس حاکی است که نیروهای پلیس امنیتی فرانسه، دیروز یکشنبه ٨ فوریه،  شش تن را به اتهام تلاش جهت استخدام داطلب برای شبکه‌های تروریستی خاورمیانه، در شهر "تولوز" دستگیر کرده اند؛ بازداشت شدگان به نقل و انتقال مشکوک مبالغی بول و جذب نیرو برای گروه‌های جهادی افراطگرا متهم شده اند.
درهفته‌های اخیر شمار دیگری از مظنونین، به ارتباط و همکاری با سازمان‌های تروریستی در فرانسه دستگیر شده بودند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر