۱۳۹۳ اسفند ۶, چهارشنبه

قدرتنمائي پوشا لي وپارسهاي خوابيده - حمله موشکی سپاه به ماکت ناو هواپیمابر آمریکا

حمله موشکی سپاه به ماکت ناو هواپیمابر آمریکا

در بخشی از رزمایش سپاه که در خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد، ماکت ناو هواپیمابر آمریکا منهدم شد. به گفته رئیس مجلس، نمایش پررنگ "مولفه‌های استقلال" ایران را در گفت‌وگوهای بین‌المللی به "نتایج مثبت‌تری" می‌رساند.
ناوهای کلاس نیمیتز آمریکا؛ پیش از این اخباری منتشر شده بود مبنی بر ساخت ماکت ناوی از این کلاس در ایران
ناوهای کلاس "نیمیتز" آمریکا؛ پیش از این اخباری منتشر شده بود مبنی بر ساخت ماکت ناوی از این کلاس در ایران
رزمایش سپاه پاسداران از روز چهارشنبه (۲۵ فوریه/ ۶ اسفند) با تمرین دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد. در تصاویر منتشرشده در تلویزیون جمهوری اسلامی، از جمله قایق‌هایی به تصویر کشیده شده‌اند که از آنها موشک به سمت اهداف دشمن فرضی شلیک می‌شود. یکی از این اهداف ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی است که پیش از این اعلام شده بود نیروی دریایی سپاه آن را برای تمرین نظامی "در ابعاد یک به یک (۲۰۲ متر)" آماده کرده است.

از قرار معلوم تکاورهای "سپاه" با استفاده از "بالگرد و قایق‌های تندرو" ناو مزبور را تصرف کرده‌اند. حسین فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه که "از بین بردن نیروی دریایی آمریکا" را از "اهداف عملیاتی سپاه" می‌داند، ادعا کرد ناوهای هواپیمابر مشابه آمریکا "در ۵۰ ثانیه" منهدم می‌شوند.

به نوشته خبرگزاری "فارس"، نزدیک به سپاه پاسداران، در مراحل مختلف این رزمایش در روز چهارشنبه "صدها فروند موشک و راکت، از جمله چند فروند موشک کروز و بالستیک شلیک شده"، "ده‌ها فروند شناور سپاه عملیات مین‌گذاری در تنگه هرمز را تمرین کرده" و "بالگردها و سامانه‌های ساحلی و متحرک" در مانور شرکت کرده‌اند.

برنامه موشکی و پرونده هسته‌ای

به نوشته‌ی خبرگزاری فارس، در رزمایش سپاه در خلیج فارس برای نخستین بار "موشک دوربرد و هوشمند بالستیک" به نام "خلیج فارس" شلیک شد. این موشک زمین به دریا و ضد شناور معرفی شده است.
خبرگزاری‌های داخلی در رزمایش‌های مختلف خبر آزمایش یا آغاز تولید انبوه موشک‌های جدید را منتشر می‌کنند. برنامه موشکی جمهوری اسلامی از جمله موضوعاتی است که در پیوند با پرونده هسته‌ای ایران بارها به آن اشاره شده است. توسعه همزمان توان هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی به نگرانی‌هایی دامن زده است. بر روی موشک‌های بالستیک می‌توان کلاهک هسته‌ای نصب کرد.

تهران تا کنون بارها به صراحت اعلام کرده که برنامه موشکی ایران در خدمت سیاست‌های تدافعی است، مستقل از برنامه هسته‌ای این کشور است و به هیچ عنوان قابل‌مذاکره نیست.

نگرانی‌ها از توان نظامی ایران

از سوی دیگر، برگزاری پر سروصدای رزمایش‌های سپاه و ارتش در آب‌های جنوبی و تبلیغات گسترده برای "توان نظامی بازدارنده" ایران، در میان کشورهای منطقه به نگرانی‌هایی دامن زده است.

هر چند فرمانده سپاه در حاشیه تمرین روز چهارشنبه هدف این رزمایش را "تأمین امنیت منطقه در مواجهه با دشمن خارجی" برشمرد، اما به باور کارشناسان، این دست اقدامات مسابقه‌ی تسلیحاتی در این منطقه حساس را گسترش می‌دهد. منتقدان، خریدهای تسلیحاتی هنگفت کشورهای حوزه خلیج فارس را از جمله به پای نگرانی این کشورها از افزایش توان نظامی ایران می‌نویسند.

ارتباط رزمایش با مذاکرات هسته‌ای؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در کنار مقام‌های ارشد سپاه پاسداران رزمایش سپاه را در روز چهارشنبه از نزدیک دنبال کرد. علی لاریجانی در حاشیه این رزمایش گفت: «هرچه مولفه‌های استقلال را بیشتر نمایان کنیم در گفت‌وگوهای بین‌المللی به نتایج مثبت‌تری دست می‌یابیم».

برگزاری رزمایش در ایران همزمان با مذاکرات یا تحولات بین‌المللی، پیش از این هم سابقه داشته است. دو سال پیش – در ۵ اسفند ۱۳۹۱ – و در آستانه برگزاری مذاکرات هسته‌ای در قزاقستان هم نیروی زمینی سپاه به همراه گردان‌های بسیج در سیرجان کرمان تمرین نظامی کرد.

این رزمایش‌ها، همان‌طور که علی لاریجانی بر آن تأکید کرده است، از نظر مقام‌های ایرانی قدرت چانه‌زنی این کشور را در مناسبات منطقه‌ای و جهانی بالا می‌برد. جمهوری اسلامی در حال حاضر برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با گروه موسوم به ۵+۱ در حال مذاکره است. دو طرف گفته بودند مایل‌اند تا ماه مارس (هفته‌های آتی) به تفاهم سیاسی برسند.

انتشار گسترده اخبار در مورد قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس – شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران – و تصاویر او در عراق و سوریه نیز در چارچوب همین سیاست جمهوری اسلامی ارزیابی می‌شود.
دويچه وله

۱ نظر: