اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران می‌گوید که با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر این کشور «اختلاف سلیقه» دارد. او همچنین تاکید می‌کند که تمایلی برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری ندارد.
هاشمی رفسنجانی مصاحبه‌ای مفصل با خبرگزاری مهر انجام داده که قسمت نخست آن شنبه ۲۱ فوریه منتشر شده است.
در این مصاحبه هاشمی رفسنجانی می‌گوید که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را به طور کامل قبول دارد. او با توجه به شرایط، کابینه روحانی را کابینه قابل قبولی می‌داند. او می‌گوید که برای حل مشکلات خارجی آقای روحانی و تیم او در وزارت امور خارجه خوب عمل کرده‌اند و رهبری نیز این اقدام‌ها را تایید کرده است.
هاشمی رفسنجانی تورم را یکی از مهمترین مشکلات داخلی می‌داند که روحانی باید آن را حل و فصل کند.
درباره انتقادهای موجود به دولت روحانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران می‌گوید: «اگر انتقاد داشته باشم، در جلسات می‌گویم. البته ایشان هنوز در اوایل کارش است و مشکلاتی که از دولت قبل برای ایشان باقی مانده، انصافاً از مشکلاتی که ما در جنگ تحویل گرفتیم، بدتر است. ما در جنگ خسارات و رکود و اوضاع بد سیاست خارجی را تحویل گرفتیم و الان مشکلات علاوه بر همه اینها فساد هم هست که خیلی دامنگیر شده و ممكن است بسياري از نيروهایی كه مشغول كارند با دولت همدل نباشند.»

رابطه با رهبری

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از مصاحبه درباره رابطه‌اش با آیت‌الله خامنه‌ای این رابطه را صمیمانه توصیف می‌کند و در عین حال از وجود اختلاف سلیقه سخن می‌گوید. او در این باره اظهار داشته است: «من هیچ‌وقت نگفتم اختلاف سلیقه نداریم. چون اختلاف سلیقه بین انسان‌ها طبیعی است. با رهبری نیز در کنار روابط خیلی صمیمانه و دوستانه‌ و کارهای فراوانی که داشتیم، طبیعی بود که اختلاف سلیقه داشته باشیم. اما با هم تفاهم و اختلافات را حل می‌کردیم. از آن زمان که ایشان رهبر شدند، وظیفه‌ام بود اطاعت کنم. تا زمانی که ایشان رهبر نبودند، ممکن بود در اختلاف سلیقه به نظر خودم عمل کنم، ولی وقتی ایشان رهبر شدند، حرف ایشان حجت شد. بحث‌هایمان را می‌کنیم و وقتی که نظر ایشان اعلام شود، تابع همان هستیم.»

انتخابات خبرگان رهبری

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از مصاحبه خود می‌گوید که تمایلی برای مشارکت در انتخابات خبرگان رهبری ندارد. 
او در این باره گفته است: «خودم هم سال‌هاست که تمایل ندارم وارد انتخابات شوم. قطعاً بنای من این بود که بعد از ریاست‌ جمهوری کاری این‌گونه انجام ندهم. چون کارهای زیادی در مجمع تشخیص مصلحت هست و به آنها و به کارهای علمی و فکری بپردازم. اما نشد. مثلاً در انتخابات هشت سال قبل خبرگان، نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست. اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم. الان هم تمایل واقعی من این است که به یادداشت‌های فراوانی که دارم و باید تنظیم و کتاب شوند، بپردازم.»

مسائلی که برای خانواده پیش آمده است

در بخش دیگری از مصاحبه به مسائلی اشاره شده که برای خانواده هاشمی پیش آمده است. مهدی هاشمی پرونده قضایی مفتوحی دارد و فائزه هاشمی دوره حبس خود را گذرانده است.
هاشمی رفسنانی با بیان این‌که کسانی که این مسائل و این حرف را مطرح می‌کنند یا مغرضند یا نسبت به سابقه خانواده او جاهل هستند، اظهار داشته است: «. نمی‌گویم اصیل‌ترین خانواده‌ای که به این انقلاب پایبند باشد، خانواده‌ ماست، ولی بچه‌های من از روزی که چشمشان را باز کردند، پدر خانواده را در مبارزه و زندان و مادرشان را در تلاش برای آزادی پدر دیده‌اند. در جنگ، مهدي و ياسر هر دو مجروح شدند. يكي شيميايي شد و ديگري مجروح. خوشبختانه از لحاظ زندگی هم احتیاجی نداشتند و ندارند که دنبال کارهای مادی بروند. همه‌ انقلابی و در عین حال نسبت به بعضی از کارهایی که می‌بینند، منتقد هستند و همان انتقاداتشان باعث می‌شود که بعضی‌ها این حرف‌ها را بزنند. من فکر می‌کنم خانواده ما در انقلاب بزرگ شده و در انقلاب می‌ماند و با انقلاب می‌میرد.»