۱۳۹۳ اسفند ۳, یکشنبه

جان کری در ژنو؛ مرحله‌ تعیین‌کننده در مذاکرات اتمی


پرونده‌ی هسته‌ای ایران

جان کری در ژنو؛ مرحله‌ تعیین‌کننده در مذاکرات اتمی

مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی‌اش در ژنو آغاز شده است. جان کری پیش‌تر گفته که در صورت عدم پیشرفت مذاکرات، گفت‌وگوها تمدید نخواهند شد. ظریف نیز تاکید کرده که توافق مبهم و ناقص مورد پذیرش ایران نخواهد بود.
گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ فشرده‌تر شده‌اند. مذاکراتی که از جمعه ۲۰ فوریه، در سطح معاونان وزیر خارجه در ژنو شروع شد، یکشنبه و دوشنبه با حضور جان کری و جواد ظریف ادامه خواهد یافت.
روز شنبه ۲۱ فوریه، برای نخستین مرتبه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با همتای آمریکایی خود، ارنست مونیز دو دور مذاکره داشت. معاونان ظریف هم گفت‌وگوهایی دو جانبه و سه جانبه با وندی شرمن و هلگا اشمیت را پیش بردند.
حسین فریدون، برادر و مشاور رئیس جمهور ایران نیز به جمع مذاکره‌کنندگان ایرانی در ژنو پیوست.
به رغم گستردگی و فشردگی ملاقات‌ها و تاکید طرفین بر سازنده بودن نشست‌ها، عنوان می‌شود که اختلاف‌ها هم‌چنان جدی هستند.
وزیر خارجه آمریکا روز شنبه ۲۱ فوریه در کنفرانسی خبری در لندن گفت: «هنوز راه درازی برای پیمودن وجود دارد.» جان کری افزود که اوباما تمایل ندارد مذاکرات اتمی پس از مهلت تعیین شده ادامه یابند.
علی اکبر ولایتی، مشاور ویژه رهبر ایران در امور بین‌المللی در واکنش به صحبت کری گفته است: «اینطور نیست که آمریکا گمان و تبلیغ کند که گویی مذاکره یک امتیاز است که به ایران می‌دهد. آنها هستند که احتیاج به مذاکره دارند تا موضوع هسته‌ای را به جایی که مورد نظرشان است برسانند.»
بیشتر بخوانید: اگر ایران شرایط را نپذیرد، آمریکا مذاکرات را متوقف می‌کند
جواد ظریف، وزیر خارجه ایران یادآوری کرده که تا رسیدن به توافق کامل، هیچ توافقی وجود نخواهد داشت: «ایران توافق مبهم و ناقص را نمی‌پذیرد.» به گفته ظریف، شرایط ایجاب می‌کند که مذاکرات فشرده و به صورت طولانی برگزار شوند اما توافق دو مرحله در کار نخواهد بود.
«اختلاف‌نظرهای روانی»
خبرگزاری «مهر» به نقل از وزیر خارجه ایران نوشته که اختلاف نظر اصلی، روانی است: «برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا و بعضی جناح‌های داخلی آمریکا احساس می‌کنند که تحریم‌ها یک سرمایه برای آنهاست.»
رهبر جمهوری اسلامی پیش‌تر مخالفت خود با دو مرحله‌ای شدن توافق اتمی را اعلام کرده است.
ملاقات‌های طرفین در حالی انجام می‌گیرند که مهلت چهارماهه دست‌یابی به توافق سیاسی نزدیک می‌شود. خبرگزاری «بلومبرگ» می‌نویسد حضور روسای سازمان‌های انرژی اتمی ایران و آمریکا در ژنو را می‌توان به مرحله اتمام مباحث فنی و نزدیک شدن مواضع طرفین تعبیر کرد.
بیشتر بخوانید: ظریف و کری: مایل به تمدید مذاکرات نیستیم
هم‌زمان، حسن روحانی، روز یکشنبه سوم اسفند در همایش «اقتصاد مقاومتی و روابط منطقه‌ای» از تعامل سازنده ایران با جهان سخن گفت و افزود: «ترکیب هیات مذاکره کننده ایران در این دوره از مذاکرات نشان از اراده قاطع ملت ایران برای تعامل سازنده با جهان دارد.»
رئیس جمهور ایران عنوان کرد که در همه نظرسنجی‌ها ۸۰ درصد مردم از مذاکرات حمایت کرده‌اند.
غرب در انتظار پاسخ ایران
دیپلمات‌های غربی می‌گویند آمریکا منتظر پاسخ ایران به پیشنهادهایی است که در کنفرانس امنیتی مونیخ در هفته اول فوریه ارائه شده‌اند.
از جمله این پیشنهادها، کاهش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران، انتقال بخش بزرگ اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه، اصلاحاتی در رآکتور آب سنگین اراک و تداوم ۱۵ ساله توافق طرفین با نظارت کمیسیون بین‌المللی انرژی هسته‌ای است.
محافل دیپلماتیک گفته‌اند تحریم‌ها به ازای برآورده شدن این پیشنهادها، به صورت تدریجی لغو خواهند شد اما ایران برچیدن سانتریفوژهای نسل جدید خود را نپذیرفته و خواستار لغو یکباره تحریم‌هاست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر