آژانس بین المللی انرژی اتمی، وابسته به سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ۱۹ فوریه، اعلام کرد ایران هنوز به پرسشهای این سازمان در زمینه پاره‌ای تحقیقات مشکوک اتمی پاسخ نداد است. این گزارش می‌تواند روند مذاکرات اتمی ایران با قدرتهای جهانی را پیچیده کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران و آمریکا قرار است روز جمعه دور تازه‌ای از مذاکرات دوجانبه اتمی را در شهر ژنو انجام دهند. ایران و قدرتهای جهانی اکنون بیش از ۱۲ سال است که در باره برنامه مناقشه انگیز اتمی ایران مذاکره می‌کنند.

بر اساس گزارش محرمانه آژانس، که به دست خبرگزاری رویترز افتاده است، ایران در ۲ مورد از همکار با آژانس خودداری کرده، در حالیکه طبق برنامه می‌بایست در ماه اوت گذشته پاسخ خود را به پرسش‌ها ارائه می‌داد.

آژانس می‌گوید: «ایران توضیحات لازم را به آژانس برای تبیین فعالیتهای گذشته خود نداده است.» این اشاره‌ای است به آزمایشهای انفجاری و دیگر فعالیتهای ایران در زمینه ساخت احتمالی بمب اتمی است.

دیپلماتهای غربی معتقدند این عدم همکاری ایران با آژانس مانع از لغو تحریمهای بین المللی علیه ایران در جریان گفتگوهای این کشور با شش قدرت جهانی می‌شود. این کشور‌ها تا ۳۰ ژوئن به ایران فرصت داده‌اند تا به یک توافق نهایی با جامعه بین المللی برسد.

یک دیپلمات به رویترز گفت که عباس عراقچی، رئیس هیات مذاکره کننده ایران، و یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار است هفته آینده در وین با یکدیگر ملاقات کنند.