در ماه‌های گذشته نام ابو بکر البغدادی رهبر گروه دولت اسلامی موسوم به داعش بر سر زبان‌ها افتاد تا به مشهور‌ترین شخص در خاورمیانه و جهان تبدیل شود. درباره او زندگی‌نامه‌های فراوانی که به حقایقی از زندگی‌اش می‌پردازد، نوشته شده است.
اما سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) اخیرا اطلاعاتی درباره ابو بکر البغدادی گرداوری کرده و به نتایجی درباره شخصیت او دست یافته که او را به موقعیت کنونی‌اش رسانده است.
به گزارش شبکه خبری CNN مسئولان CIA بعید نمی‌دانند که البغدادی متعصب دینی و در عین حال یک دیوانه باشد که به نابودی جهان می‌اندیشد.
به گفته مسئولان CIA، باور‌ها بر آن است که البغدادی در شهر سامرای عراق به دنیا آمده و اکنون چهل ساله است. او فارغ التحصیل رشته‌های تاریخ اسلامی و شریعت اسلامی از دانشگاه بغداد است. البغدادی به احتمال زیاد دو همسر دارد اما شمار فرزندانش مشخص نیست. اطلاعات موجود نشان نمی‌دهد که او در طول دوره زندکی خود از عراق و سوریه خارج شده باشد.
چه بسا این خلیفه خود خوانده مسلمانان به دلیل تجربه‌اش در رهبری تشکیلات و روابط گسترده‌اش با شبه‌نظامیان، ماه می‌گذشته و پس از کشته شدن دو تن از رهبران القاعده یعنی اسامه بن لادن و شاخه این گروه در عراق ابو مصعب الزرقاوی، او را به فهرست مشهور‌ترین شخصیت‌های جهان وارد کرده است.
به گفته مسئولان CIA، بازگشت البغدادی به گروه القاعده پس از جدایی از آن، دشوار به نظر می‌رسد به ویژه اینکه گروه داعش میان جهادی‌های جهان، محبوبیت ویژه‌ای یافته است.
البغدادی، اهداف الزرقاوی در برپایی خلافت اسلامی در عراق و سوریه و دیگر مناطق همجوار را دنبال می‌کند.
البغدادی در تصمیم‌ها بر مجموعه‌ای از معاونان مورد اعتماد خود تکیه می‌کند. او در عین حال شماری از فرماندهان نظامی را در اختیار دارد که بدون مرجعه به او، تصمیم‌های مهم را در محل ماموریت‌های خود اتخاذ می‌کنند.
مسئولان CIA البغدادی را جزو مجموعه اندکی از رهبران گروه‌های تروریستی به شمار می‌آوردند که وحشیانه‌ترین رفتار‌ها را با غیر نظامیان تحت سلطه خود دارند. او برای تهیه هزینه گروه خود به روش‌های مشابه مافیا عمل می‌کند.