مقتدی صدر رهبر جریان شیعه صدر عراق، فعالیت دو گروه شبه نظامی «الیوم الموعود» (روز موعود) و «سرایا السلام» (طلایه داران صلح) وابسته به خود را، به عنوان اقدامی برای نشان دادن حسن نیت، به حال تعلیق در آورد. 

به گزارش منابع خبری عراق، صدر در بیانیه‌ای که در این باره صادر کرد، همه طرف‌های سیاسی در این کشور را به خویشتن نداری و دور نشدن از روند سیاسی دعوت کرد. 

در این بیانیه که در سایت رسمی دفتر صدر منتشر شده آمده است: «آیا به شما نگفتم که عراق نه تنها از تیره بودن افق‌ها رنج می‌برد، بلکه از رفتارهای شبه‌نظامیان وقیح نیز رنج خواهد بود؟ آیا به شما نگفتم که باید زمام امور را به ارتش عراق سپرد؟ آیا به شما نگفتم که دوره سابق باعث افزایش نفوذ شبه‌نظامیان و چیره شدن آن‌ها بر مقدرات ملت مظلوم شد؟ آیا به شما نگفتم کسانی هستند که می‌خواهند امنیت و ثبات عراق را از میان بردارند و برای تضعیف دولت جدید تلاش می‌کنند؟» 

او ادامه داده است: «به خاطر همه این مسائل، بیایید حول چند محور گردهم آییم: دعوت از طرف‌های سیاسی برای خویشتنداری و دور نشدن از روند سیاسی که اندک اندک در حال تکمیل شدن است. همچنین آمادگی کامل خود را برای همکاری با طرف‌های مسئول به منظور شناسایی عاملان آن جنایت شوم اعلام کنند.» 

اشاره صدر به کشته شدن شیخ قاسم سویدان الجنابی از رهبران برجسته یکی از عشایر سنی مذهب به همراه پسر و ۹ تن از محافظان آن‌ها در هفته گذشته است. انگشت اتهام در این ماجرا به سمت شبه‌نظامیان شیعه نشانه رفته است. 

مقتدی صدر در بیانیه خود ادامه داده است: «برای اثبات حسن نیت و به عنوان آغازی که امید می‌رود دیگران هم از آن پیروی کنند، تعلیق فعالیت دو گروه یوم الموعود و سرایا السلام را تا زمان نا‌معلومی اعلام می‌کنم. تعلیق دیگر گروه‌ها که قبلا اعلام شده بود نیز به حال خود باقی خواهد بود.» 

صدر در پایان بیانیه خود نوشته است: «بدانید که ریخته شدن خون شیعیان به معنی تجاوز ناحق به دیگران نیست. این تندروی است که میانه روی را تضعیف کرده است. پس با یکدیگر برای دور راندن خشونت و تندروی و احیای میانه روی بپا خیزیم.» 

شماری از گروه‌های شبه‌نظامی عراقی از ارتش عراق در عملیات خود علیه شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش حمایت می‌کنند. بسیاری از این گروه‌های شبه‌نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می‌شوند. 

در ماه‌های اخیر گزارش‌های بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز شبه‌نظامیان شیعه با سنی‌ها منتشر شده است. تصاویری هم از بریدن سر سنی‌ها توسط شبه‌نظامیان شیعه منتشر شده است؛ مساله‌ای که با رفتارهای داعش تشبیه شد. این اقدام‌ها تا آن اندازه جنجال آفرید که ارتش عراق در عملیات باز پس گیری کنترل بیجی از داعش از شبه‌نظامیان شیعه خواست از خط مقدم رور بمانند چرا که حضور آن‌ها و بیم ار رفتار‌هایشان می‌تواند به مقاومت عشایر سنی بینجامد.