صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران از بررسی چند پرونده فساد مالی بزرگ مرتبط با بانک‌های این کشور خبر داد که مبلغ یکی از آن‌ها، به ۶۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. 

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آملی لاریجانی که سه شنبه ۱۷ فوریه در جلسه شورای اداری استان لرستان سخن می‌گفت، اظهار داشت شخصی بدون ارائه وثیقه لازم، از یکی از بانک‌ها ۶۵۰۰ میلیارد تومان وام گرفته است. 

رئیس قوه قضائیه ایران می‌گوید که این فرد بخشی از پول دریافتی را به صورت ارز از کشور خارج کرده است. 

آقای لاریجانی البته از ذکر نام فرد اختلاس کننده، بانک مورد نظر و زمان این اختلاس خودداری کرد. 

رئیس قوه قضائیه ایران گفت: «ما الان نمی‌توانیم سراغ همه کسانی که معوقات بانکی دارند برویم زیرا بسیاری از آن‌ها به واسطه تغییر اوضاع اقتصادی گرفتار شده‌اند. اما در این بین کسانی هم وجود دارند که سوء استفاده کرده‌اند به طوری که وام‌های کلان بانکی گرفته‌اند و معلوم نیست این مبالغ را چه کار کرده‌اند.» 

در سال‌های اخیر چندین پرونده فساد مالی در ایران مطرح شده است که حاصل بررسی یکی از آخرین این پرونده‌ها، زندانی شدن محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران در روزهای اخیر بود. 

پیش از آن پرونده اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی، بزرگ‌ترین اختلاس در تاریخ بانکداری ایران به شمار می‌آمد. 

مه آفرید امیر خسروی متهم اصلی پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از سیستم بانکی ایران، سحرگاه ۲۴ ماه می‌۲۰۱۴ در زندان اوین تهران اعدام شد. 

مه آفرید امیر خسروی صاحب مجموعه «گروه امیر منصور آریای است. او متهم شده بود که از طریق روابط خاص خود با بانک صادرات و بانک ملی ایران به گشایش اسناد اعتباری به مبلغ صد‌ها میلیارد تومان اقدام کند، بدون آنکه تمام یا دست کم بخش عمده‌ای از وجه این اعتبار نامه‌ها را پرداخته باشد. 

در این پرونده نام شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران و شماری از مسئولان مطرح شده است. 

محمود رضا خاوری رئیس سابق بانک صادرات ایران که علاوه بر تابعیت ایران، تابعیت کانادا را نیز دارد، از دیگر مته‌مان این پرونده است. هنگام اعلام کشف این اختلاس، خاوری برای شرکت در کنفرانسی در بریتانیا به سر می‌برد. او پس از آن به ایران باز نگشت و به کانادا رفت.