شبه‌نظامیان وابسته به گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، پنجشنبه ۱۹ فوریه، دانشگاه شهر سرت واقع در میانه جاده ساحلی لیبی را به تصرف خود در آوردند.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی، گفته‌های ساکنان محلی و همچنین تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پرچم داعش را بر سر در دانشگاه نشان می‌هد.
این در حالی است که دو روز پیش از آن شبه نظامیان مجتمع اداری شهر را تصرف کرده و کارمندان را از آن بیرون رانده بودند.
نیروهای داعش همچنین ساختمان رادیو محلی سرت را تصرف کرده و اقدام به پخش سخنرانی‌های ابوبکر بغدادی خلیفه خود خوانده این گروه از آن کردند.
شبه‌نظامیان با استفاده از خلا در قدرت در نتیجه درگیری میان گروه‌های رقیب، بسیاری از سازمان‌های حکومتی را به تصرف خود در آورده‌اند.
در همین راستا یک منبع نظامی لیبیایی می‌گوید که دولت این کشور که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده و بر بخش‌هایی از طرابلس و غرب لیبی سیطره دارد، لشکر ۱۶۶ ارتش را به شهر سرت اعزام کرده تا کنترل اداره‌های دولتی شهر را باز پس گیرد.

داعش خود را برای جنگ در سرت آماده می‌کند

از سویی گزارش‌ها حاکی از آن است که شهرت سرت شاهد تحرکاتی است که از قریب الوقوع بودن جنگ میان جنگجویان شهر مصراته و شبه‌نظامیان داعش حکایت می‌کند به ویژه این‌که جنگجویان مصراته اقدام به بستن ورودی‌های شهر کردند.
یک منبع آگاه از گفته است که مذاکرات میان جنگجویان مصراته و شبه‌نظامیان داعش برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز به منظور تخلیه اداره‌های دولتی از شبه‌نظامیان، به نتیجه نرسید.
در دو روز گذشته شمار زیادی از شبه‌نظامیان داعش از شهرک «النوفلیه» که یکی از پایگاه‌های آن‌ها است، وارد شهر سرت شده‌اند.
روز چهارشنبه گروه داعش اقدام به برپایی رژه نظامی بزرگی در شهر سرت کرده بود.
حضور داعش در لیبی پس از آن جدی شد که شبه‌نظامیان این گروه اقدام به بریدن سر ۲۱ قبطی مصری و انتشار تصاویر این اقدام کردند.