۱۴۰۲ آذر ۱۹, یکشنبه

ناوچۀ فرانسوی در دریای سرخ دو پهپاد را سرنگون کرد

ناوچۀ فرانسوی در دریای سرخ دو پهپاد را سرنگون کرد


ناوچه فرانسوی «لانگدوک»، هنگام تمرین در مدیترانه AFP - JACK GUEZ

دو پهپاد که از خاک یمن پرواز کرده بودند توسط ناوچۀ فرانسوی «لانگدوک» هدف گرفته شدند. اگرچه حوثی‌های یمن هنوز مالکیت این دو پهپاد را به عهده نگرفته‌اند، اما آنها قبلاً در حمایت از مردم غزه هشدار داده بودند که به کشتی‌های عازم اسرائیل حمله خواهند کرد.

 روز یکشنبه ۱٩ آذر، ستاد کل ارتش فرانسه اعلام کرد که «رهگیری و نابودی دو پهپاد در شامگاه شنبه، در ۱۱٠ کیلومتری سواحل یمن، در نقطه‌ای هم‌عرض بندر حدیده رخ داد.»

بندر حدیده که در شمال یمن قرار دارد در اختیار حوثی‌هاست. آنان یک روز قبل از این حادثه تهدید کرده بودند که اگر مردم غزه کمک فوری دریافت نکنند، آنها به هر کشتی که از طریق دریای سرخ عازم اسرائیل باشد حمله خواهند کرد.

حوثی‌های یمن مثل حزب‌الله لبنان خود را عضو «محور مقاومت» و اساساً دشمن اسرائیل و متحد جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.

سازمان حماس از «همه کشورهای عرب و مسلمان» خواسته است که «بر پایه رسالت تاریخی خود و روحیۀ جوانمردی، با تمام ظرفیت برای رفع محاصرۀ غزه بکوشند.»

از زمان حملۀ حماس به اسرائیل (هفتم اکتبر)، دریای سرخ به منطقه‌ای خطرناک و پرتنش تبدیل شده است. بر اساس تهدید حوثی‌ها، هر کشتی با هر ملیت، یا متعلق به هر شرکتی که باشد، در صورت حرکت به سوی اسرائیل «یک هدف مشروع» محسوب می‌شود.

دولت اسرائیل این تهدید شورشیان یمنی را نوعی «محاصرۀ دریایی» دانسته و گفته است که برای پایان دادن به این وضعیت اقدام خواهد کرد.

هفتۀ گذشته، یک کشتی جنگی آمریکایی با سرنگون کردن سه پهپاد به کمک کشتی‌های تجاری رفت که در دریای سرخ حرکت می‌کردند.

ارتش فرانسه نگفت که مأموریت ناوچۀ «لانگدوک» در دریای سرخ دقیقاً چیست، اما به نظر می‌رسد که یکی از دلایل حضور قدرت‌های غربی در این منطقه حفظ امنیت اسرائیل باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر