۱۳۹۷ تیر ۱, جمعه

قانونگذاران آمریکایی: رژیم ایران را به لیست سیاه FATF برگردانید

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی دائمی مجلس سناقانونگذاران آمریکایی: رژیم ایران را به لیست سیاه FATF برگردانید

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس 

نمایندگان و راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی دائمی مجلس سنا
قانونگذاران آمریکایی اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی دائمی مجلس سنا در نامه‌یی به وزیر خزانه‌داری با اشاره به ادامه اقدامات خطرناک و خصمانه رژیم ایران خواستار تلاش دولت دونالد ترامپ برای بازگرداندن نام این رژیم به لیست سیاه «گروه ویژه اقدام مالی» FATF و مجازات این رژیم شدند.

این دو عضو کنگره آمریکا در نامه خود به استیون منو چین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از وی خواسته‌اند با استفاده از نفوذ خود کشورهای عضو «گروه ویژه اقدام مالی» FATF را ترغیب کند تا مانع دسترسی رژیم ایران به سیستم مالی بین‌المللی شوند.

گروه ویژه اقدام مالی

نشست گروه ویژه اقدام مالی قرار است هفته آینده در پاریس برگزار شود.
به گزارش رویترز، «گروه ویژه اقدام مالی» FATF که از سال ۱۹۸۹ تأسیس شده است، استانداردهای بین‌المللی ضد پولشویی و ضدتأمین مالی تروریسم و سلاحهای کشتارجمعی را کنترل می‌کند.
اد رویس و راب پورتمن در نامه خود با اشاره به نتیجه تحقیقات یک کمیته فرعی در سنای آمریکا در مورد صدور «جواز محرمانه» تبدیل ارز برای رژیم ایران توسط دولت اوباما در سال ۲۰۱۶ تأکید کرده‌اند نشست آتی «گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است.

جزییات صدور جواز تبدیل ارز برای رژیم ایران

در گزارش کمیته تحقیقات سنای آمریکا آمده است: وزارت خزانه‌داری در دولت اوباما در ماه فوریه ۲۰۱۶ جوازی صادر کرده است که به رژیم ایران اجازه می‌داد حدود شش میلیارد دلار پول خود را در عمان تبدیل کرده و از آن بهره‌برداری کند.
در آن زمان رژیم ایران معادل ۵.۷میلیارد دلار، ریال عمان در بانکی در مسقط داشت و برای این‌که بتواند این مبلغ را به یورو تبدیل کند، لازم بود که ابتدا آن را به دلار آمریکا برگرداند.
وزارت خزانه‌داری اوباما جواز خود را برای این امر صادر کرده است.

خودداری بانکهای آمریکایی از تبدیل ارز برای رژیم ایران

آسوشیتدپرس اعلام کرد رژ‌یم ایران در نهایت نتوانسته است از جواز دولت اوباما برای تبدیل ارز خود استفاده کند، چرا که دو بانک آمریکایی که دولت به آنها رجوع کرده حاضر به انجام این کار نشده‌اند.
طبق گزارش آسوشیتدپرس، ایران در نهایت برای تبدیل ارز خود در بانک مسقط به «راه‌های دیگری» متوسل شده است.

نظر سناتورهای آمریکایی

راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی سنا، که جمهوریخواه است گفت: «دولت اوباما مردم و کنگره آمریکا را گمراه کرد، به هر دری می‌زدند که با ایران به توافق برسند.»
در گزارش کمیته تحقیقات سنای آمریکا آمده است:‌ اوباما در سال‌های پس از برجام، بارها صدور مجوز برای دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را انکار کرده است.
آسوشیتدپرس می‌گوید:
هنوز هیچ مقامی از دولت سابق آمریکا و مقامات رژیم ایران به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.
خبر «جواز محرمانه» دولت وقت آمریکا برای تبدیل ارز به دست تهران در روزهایی منتشر می‌شود که صحبت از اعمال تحریم‌هایی تازه علیه رژیم ایران است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه، رسماًً خروج دولتش از میان امضا کنندگان برجام، توافق اتمی با ایران، را اعلام کرده و از بازگشت تحریم‌ها علیه تهران خبر داد.
کمتر از دو هفته بعد، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در اولین سخنرانی خود در این مقام فشار را بر رژیم ایران تشدید کرده و از وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه تهران خبر داد.

مطلب مرتبط

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر