۱۳۹۷ خرداد ۱۶, چهارشنبه

رژیم ایران با برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم به خط‌قرمز نزدیک می‌شود -هشدار فرانسه: ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه

رژیم ایران با برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم به خط‌قرمز نزدیک می‌شود -هشدار فرانسه: ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به رژیم ایران هشدار داد با افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم به خط قرمز نزدیک می‌شود.
این هشدار فرانسه به‌دنبال سخنان روز دوشنبه خامنه‌ای است که به سازمان انرژی اتمی رژیم دستور آماده‌سازی برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را داد.

نزدیک شدن به خط قرمز خطرناک است

وزیر خارجه فرانسه امروز چهارشنبه ۱۶خرداد۹۷در مصاحبه‌یی با رادیو یک فرانسه اقدامات اخیر رژیم ایران را "بازی با خطوط قرمز" دانست و گفت:‌« از دید من این اقدام مورد استقبال واقع نمی‌شود و نشان‌دهنده خشم تهران است و خطر عبور از خط قرمز وجود دارد ».
ژان ایو لودریان هم‌چنین گفت:
«بازی با خطوط قرمز همیشه خطرناک است؛ اما اقدام (ایران) در چارچوب توافق هسته‌یی وین است».
خامنه‌ای روز ۱۴خرداد و سر قبر خمینی دجال به سازمان انرژی اتمی دستور داد تا سریعاً برای رسیدن به ظرفیت ١٩٠هزار سو جهت غنی‌سازی اورانیوم آماده شود.
در پی این دستور سازمان انرژی اتمی از اقدام برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خبر داد.
سو (SWU) واحد کار یک سانتریفوژ است که توانمندی آن را در جداسازی و میزان غنی‌سازی اورانیوم نشان می‌دهد. توان دستگاههای نسل اول سانتریفوژ ایران یا آی آر-۱ در گزارشهای مختلف حدود یک سو برآورد شده است. به این معنا که برای رسیدن به معادل ۱۰هزار سو توان غنی‌سازی اورانیوم، حدود ۱۰هزار دستگاه آی آر-۱لازم است.

اتحادیه اروپا: اقدام رژیم ایران باعث بی‌اعتمادی است

اتحادیه اروپا در واکنش به دستور خامنه‌ای برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم گفته اعلام کرد اگر چه این اقدام ناقض توافق اتمی نیست اما باعث کاهش اعتماد می‌شود
مایا کوسیانسیک یک سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:
«ارزیابی‌های اولیه بیانگر آن است... در مقطع حساس کنونی، این اقدامات کمکی به اعتمادسازی درباره ماهیت برنامه هسته‌یی ایران نمی‌کند».

واکنش آمریکا به دستور خامنه‌ای

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در واکنش به دستور خامنه‌ای برای فراهم کردن مقدمات شروع غنی‌سازی اورانیوم گفت: آمریکا و جامعه جهانی اهرم‌های زیادی علیه رژیم ایران در صورت تلاش برای از سرگیری برنامه هسته‌یی جنجالی دارند.
هدر نائرت در جمع خبرنگاران گفت:
ما این گزارش را دیده‌ایم. وزیر خارجه آمریکا تنها چند روز پیش در سخنرانی خود سیاست ما در قبال رژیم ایران را شرح داد. او در این سخنرانی شفاف گفت رژیم ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به‌دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نباشد. رژیم ایران نباید راهی به سمت تولید سلاح هسته‌یی داشته باشد.
 
خبرهای مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر